Snelfietspad open, maar omwonenden protesteren
Het snelfietspad tussen Helmond en Eindhoven is al jaren onderwerp van gesprek en een echt hoofdpijndossier. Lange tijd eindigde het ambitieuze project gewoon in een weiland, net buiten Helmond. Nu is een groot deel van het pad tot aan Nuenen wel aangelegd. Maar daar eindigt het voorlopig weer. Fietsers moeten het spoor over om verder te gaan. Dat kan bij twee overgangen en beide zijn gevaarlijk, vinden Nuenense gemeenteraadsleden.
Raadslid John Geven vindt het bizar dat een deel van de fietsroute nu al geopend wordt. “De gemeente rekent op die route op 2000 fietsers per dag. Het is gewoon wachten op een ongeluk ”, zegt hij. “Er zijn hier al eerder ongelukken gebeurd. Deze spoorwegovergang staat in de top 40 van meest gevaarlijke overgangen in Nederland en er zijn er 2600, dus dat zegt wel iets.”
"Je ziet nu al dat mensen schuin het spoor oversteken."
“Iedereen met gezond verstand ziet dat het een gevaarlijke toestand is”, zegt Judith Tesser van de VVD. “Mijn enige zorg is: hoe voorkomen we op die plek een ongeluk.” Er zijn rapporten die stellen dat de situatie veilig is. “Maar daarin is menselijk gedrag niet meegenomen. Je ziet nu al dat de fietsers schuin over het spoor oversteken. Of als spoorbomen naar beneden gaan, mensen toch nog even snel oversteken.”
Het probleem is dat het laatste deel van de route niet kan worden aangelegd, omdat de gemeente Eindhoven nog grond moet kopen. Meerdere personen hebben bezwaar gemaakt, onder wie een boer die niet uitgekocht wil worden en naar de Raad van State is gestapt. Daardoor kan het zeker tot 2026 duren voordat dat deel van de fietsroute klaar is.
En omwonenden zijn boos over het snelfietspad. Ze vinden dat het plan hen 'door de strot is gedrukt'. Het snelfietspad loopt vlak langs achtertuinen en bewoners zijn bang dat ze hun auto niet meer voor het huis kunnen parkeren. "We maken ons zorgen om hun en onze veiligheid."
"De route had veel gemakkelijker gekund."
Volgens raadslid Monique Donkers, die al 21 jaar in de raad zit en bekend is met het langdurige dossier, is de gehele snelfietsroute ‘een gedrocht’. “De route had veel makkelijker gekund, maar het is niet meer terug te draaien."
De raadsleden waren woensdag niet welkom bij de opening van de snelfietsroute. “Ja, dat stond uitdrukkelijk in de mail, raadsleden niet welkom, alleen voor genodigden”, zegt raadslid Geven verbaasd. “Heel bijzonder", vindt ook collega Donkers. "Want we hebben er als raadsleden toch een besluit over genomen.”
"Minstens vijf onafhankelijke instanties hebben naar de plannen gekeken."
De gemeente Nuenen stelt dat de grote meerderheid van de raad heeft ingestemd met de plannen. "Daarbij is alles overwogen en er is veel gesproken over de veiligheidssituatie bij de oversteek", schrijft de gemeente in een reactie. "Minstens vijf onafhankelijke instanties hebben naar de plannen gekeken. Niet alleen op papier, maar ook in het veld. En er is een second opinion gevraagd. En in elk rapport wordt de oversteek beoordeeld als veilig."
Niet alleen het treinspoor zien omwonenden als een gevaar. Een deel van de route wordt nu omgeleid via een industrieterrein. "Daar staan ondernemers te laden en te lossen. Er rijden heftrucks", schetsen bewoners. "Daar komen dus dagelijks 2000 kwetsbare verkeersdeelnemers bij."
De gemeente zegt de veiligheid goed in de gaten te zullen houden. "Als er problemen ontstaan, gaan we extra maatregelen nemen." De aangesloten gemeenten blijven hopen dat het fietspad sneller af kan zijn dan in 2026.
DIT VIND JE OOK INTERESSANT:
Snelfietspad tussen Helmond en Eindhoven eindigt in een weiland