Video

Dit is waarom er geen minimumleeftijd voor fatbikes komt

17 juni om 07:30 • Aangepast 28 juni om 02:04
nl
Het aantal ongelukken waarbij jongeren op fatbikes betrokken zijn neemt toe. Zaterdag raakten er nog twee jonge meisjes uit Breda zwaargewond toen ze met hun fatbike in botsing kwamen met een auto. Er gaan stemmen op om een minimumleeftijd in te stellen voor fatbikes, maar volgens onderzoekers is dat juridisch niet mogelijk.
Profielfoto van Wim Heesterbeek
Geschreven door

Uit cijfers van kenniscentrum VeiligheidNL blijkt dat er in 2022 zeven fatbikebestuurders op de spoedeisende hulp belandden. In 2023 waren dat er al 59 en alleen al in de eerste vier maanden van dit jaar waren er 33 ongelukken. Als het in dit tempo doorgaat, komen we volgens onderzoekers in 2024 uit op zo'n 100 ongelukken.

Onder 16 geen fatbike
VeiligheidNL pleitte daarom onlangs voor een verbod van de fatbike voor kinderen jonger dan 16 jaar. "Deze jonge doelgroep is onvoldoende in staat om risico's goed in te schatten, waardoor zij zowel voor zichzelf als voor andere weggebruikers onnodige risico's nemen", zo meldde het kenniscentrum.

Twee jonge meisjes op een fatbike raakten zaterdag gewond na een ongeluk in Breda:

Ook Veilig Verkeer Nederland riep eerder om maatregelen zoals een leeftijdsgrens. Een meerderheid van de Tweede Kamer wilde dat de minister onderzocht of zoiets mogelijk was. Hij schakelde onderzoeksbureau Sweco in om die klus te klaren.

Wat onderscheidt een fatbike?
Een minimumleeftijd instellen voor fatbikes blijkt lastig. Sweco onderzocht of het juridisch haalbaar is en het antwoord is helder: nee, dat is het niet. Dat komt omdat het moeilijk is om juridisch onderscheid te maken tussen fatbikes en andere e-bikes. Een minimumleeftijd zou dan meteen voor alle e-bikes gelden.

Maar er is toch een opvallend verschil tussen e-bikes en fatbikes? Een fatbike heeft veel dikkere banden. Toch is dat onderscheid volgens de onderzoekers niet waterdicht. Dat komt omdat niet aantoonbaar is dat dikkere banden gevaarlijker zijn. Ook zou een dikke banden-regel makkelijk te omzeilen zijn, bijvoorbeeld door de banden nèt iets dunner te maken.

Leeftijdsgrens voor alle e-bikes
Eind vorig jaar schreven 45 burgemeesters, waaronder die van Roosendaal en ’s-Hertogenbosch, een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) waarin ze pleitten voor een minimumleeftijd voor alle e-bikes. "We roepen u op om in te grijpen en te komen met een concreet pakket van maatregelen voor de korte termijn. (...) De verkeersveiligheid kan niet langer wachten", zo staat er te lezen.

Zo'n verbod kan juridisch wel, maar is volgens de onderzoekers van Sweco geen goed idee. Dat benadeelt namelijk een groep van circa 32.000 leerlingen in landelijk gebied, die ver van school wonen. "Deze groep zou dan moeten lijden onder de aanpak van overlast van een kleine groep fatbikegebruikers", zegt Hans Drolenga van Sweco. Hij vindt het een voordeel dat scholieren zich meer fysiek moeten inspannen als ze niet meer op e-bikes mogen rijden, maar dat weegt wat hem betreft niet op tegen de nadelen.

DIT VIND JE OOK INTERESSANT:

Het gaat niet goed met de meisjes die met hun fatbike tegen een auto botsten

Steeds minder kinderen weten hoe je veilig moet fietsen

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!