Deze campagne moet voedselverspilling tegengaan: 'Kijk, ruik en proef'
Een datum op een pak melk of vla. Na die datum gooien veel consumenten zonder schroom het product in de gootsteen. Zonde, vinden deze bedrijven. Want vaak is het product nog prima te eten. De stichting Tegen Voedselverspilling heeft daar nu samen met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie en TooGoodToGo een oplossing voor bedacht.
Verschil THT en TGT mag nog duidelijker
De leden van de Coalitie Houdbaarheid (onder andere Jumbo, Albert Heijn, FrieslandCampina en Unilever) willen consumenten duidelijker informeren over het verschil tussen Ten Minste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT) en hoe je hiermee om moet gaan.
Uit onderzoek blijkt al vele jaren dat minder dan de helft van de Nederlanders weet wat het verschil is. Na de THT- datum kan de kwaliteit, zoals de smaak, geur of kleur van het product, achteruitgaan. Als de THT-datum verstreken is, is het product vaak nog prima eetbaar. De consument kan dit zelf bepalen door te kijken, ruiken en proeven. Dit in tegenstelling tot de TGT-datum, die datum is wel de laatste dag waarop je het product nog veilig kunt gebruiken.
Van campagne naar verpakking
In 2020 is een campagne van Samen Tegen Voedselverspilling gestart om het verschil tussen de houdbaarheidsdatums uit te leggen en hoe ermee om te gaan. Onderzoek heeft uitgewezen dat meer duidelijkheid op de verpakking consumenten meer vertrouwen geeft om producten ook na de datum op te eten
Om consumenten scherp te houden en te zorgen dat zij minder weggooien, worden de symbolen uit de campagne nu ook daadwerkelijk op de verpakkingen gezet. Het kijk-ruik-proef icoon (op THT producten) en handje icoon (op TGT producten) komen op minimaal 50 procent van de verpakkingen.
Toine Timmermans, directeur Samen Tegen Voedselverspilling: "Na jaren van reductie van voedselverspilling door consumenten, stagneert deze dalende trend. Er is meer nodig, willen we zorgen dat voedselverspilling voor 2030 halveert. Deze Coalitie Houdbaarheid is daarbij een belangrijke en logische stap in de goede richting. We hopen dan ook dat nog meer bedrijven zich hierbij aansluiten waardoor consumenten thuis niet onnodig waardevol voedsel hoeven te verspillen."
2 miljard per jaar verspild
In Nederland verspillen we ieder jaar 2 miljard kilo goed voedsel. Zo'n 30 procent daarvan wordt verspild door de consument. Extra zonde, want alle energie die nodig is voor het verbouwen, produceren, verpakken en vervoeren van voedsel, zit dan al in het product.
10 procent van die voedselverspilling bij consumenten thuis wordt veroorzaakt door onduidelijkheid over de verschillende houdbaarheidsdatums. Dit staat gelijk aan ongeveer zestig miljoen kilo goed voedsel.
THT-datum niet heilig
De coalitieleden zien de THT-datum als een richtlijn. Debora van der Zee-Denekamp van Unilever: "Eten is om op te eten. Wij willen graag dat mensen van onze producten genieten en ze niet onnodig verspillen. Veel van onze producten zijn ook na de THT-datum goed.
Zelfs producten die gekoeld bewaard worden, kunnen na de datum nog prima worden geconsumeerd, zegt FrieslandCampina: "Door de nieuwste technieken om zuivel te verpakken, zijn melk en yoghurt vaak nog langer goed dan je denkt, ook ná de THT-datum. Door te kijken, ruiken en proeven kun je als consument heel goed zelf beoordelen of het nog geschikt is voor consumptie."
Geen houdbaarheid datum op producten
Op sommige producten hoeft geen houdbaarheidsdatum vermeld te worden, denk aan zout, honing of azijn. Toch staat er nog regelmatig een datum op deze producten vermeld. De coalitiepartners gaan daarom de datum van deze producten halen. Ook moet de lijst van datumloze producten worden uitgebreid, vindt de stichting.
DIT VIND JE OOK INTERESSANT:
Dankzij Toine is Veghel deze dagen hét centrum tegen voedselverspilling