Arnoud tilt jouw zware koffer het vliegtuig in: 'Soms wel 32 kilo'
In de zomerperiode verwacht Eindhoven Airport tussen de 19.000 en bijna 25.000 reizigers per dag. De bagage van al deze vakantiegangers moet het vliegtuig in en uit. Dat is een van de taken van Arnoud en zijn ruim 230 collega's.
"Het is niet zo dat één persoon de hele tijd in de bagagehal of in het ruim staat", legt hij uit. "We letten erop dat taken worden afgewisseld. Het laatste wat we willen, is dat iemand lang onder in het ruim van het vliegtuig bagage op de banden tilt en dat diegene de volgende dag last heeft van zijn rug."
Dat risico is er namelijk wel in de bagageafhandeling. Eerder onderzocht Nieuwsuur dat er jarenlang geen goed toezicht was op de zware arbeidsomstandigheden van medewerkers in de bagage-afhandeling op Schiphol. Viggo en andere afhandelaren op Schiphol Airport kregen dan ook een zogenaamde last onder dwangsom opgelegd van de Arbeidsinspectie. Als zij het werk niet zouden verlichten, zouden ze een geldboete krijgen die kon oplopen tot 65.000 euro.
"We hebben speciale banden gekregen."
Sindsdien is er volgens Arnoud ook op Eindhoven Airport veel veranderd. "We hebben speciale banden gekregen als hulpmiddelen bij het tillen", vertelt hij.
Eindhoven Airport heeft drie tilhulpen aangeschaft om de koffers makkelijker van de bagagekarren op de banden in de aankomsthal te krijgen. Daarnaast maken andere lopende banden, zogenaamde Powerstows, het makkelijker om bagage in en uit het ruim te tillen.
Volgens Arnoud scheelt het ook dat zijn collega's en hij een breder takenpakket hebben dan alleen maar koffers tillen. "Zo zijn we ook verantwoordelijk voor passagiersafhandeling, begeleiden we mindervaliden door middel van een ambulift, begeleiden we vliegtuigen naar de opstelplaats en daar weer vandaan. Zo kun je even iets anders gaan doen als je zware koffers hebt getild en zo blijft het werk afwisselend."
Zelf heeft hij daarom nog nooit blijvende lichamelijke klachten ervaren. "Soms merk je het wel aan je rug als je een paar uur koffers hebt getild, maar ik heb er nooit voor thuis hoeven blijven."
Per vliegtuig gaan er tussen de zestig tot honderdtwintig koffers en tassen in het ruim. De afhandelaren van Viggo verwerken nooit meer dan tweehonderd koffers per dag zonder hulpmiddelen. Daarnaast werken zij nooit langer dan dertig minuten per dag in het ruim.
"Een koffer zal toch het ruim in moeten."
Toch kan het gewicht van de bagage soms behoorlijk oplopen. "Mensen mogen maximaal 23 kilo meenemen, maar soms kom je een koffer van 32 kilo tegen. Deze mensen worden dan wel belast door de vliegmaatschappij, maar de koffer zal toch het ruim in moeten. Dat doen we dan wel met twee personen."
Ondanks dat is Arnoud niet bang om ooit rugklachten te krijgen. "Tuurlijk spookt het wel eens door je hoofd dat je op latere leeftijd klachten kan krijgen, maar gelukkig blijven Viggo en de luchthaven innoveren. Het is lastig om een zwaar beroep in 1, 2, 3 te verlichten, maar ze doen aan alle kanten hun best."
Je moet het maar kunnen In de artikelenreeks 'Je moet het maar kunnen' vertellen verschillende Brabanders over hun bijzondere beroep. Ze leggen uit waar ze in hun werk mee te maken krijgen en welke reacties ze krijgen op hun baan.