Brainportregio met nieuwe routes nog beter bereikbaar: 'Fietsgeschiedenis'

16 juli om 18:54 • Aangepast 26 juli om 02:01
nl
Eindhoven en omgeving wordt in de toekomst beter bereikbaar voor mensen die met de fiets naar het werk willen. Er komen namelijk vijf nieuwe snelfietsroutes. De provincie trekt hiervoor, samen met tien gemeenten in Zuidoost- en Midden-Brabant, het Rijk en bedrijven 51 miljoen euro uit.
Profielfoto van Hans Janssen
Geschreven door

Een woordvoerder van de provincie verwacht dat ze bij de aanleg weinig beren op de weg zal tegenkomen: “In 90 procent van de geplande routes gaat het om bestaande fietspaden. Deze moeten vooral worden verbeterd.”

De plannen zijn erop gericht om in de Brainportregio de fiets vaker te gebruiken bij het woon-werkverkeer. De snelfietsroutes moeten het mogelijk maken dat duizenden forenzen sneller en met zo min mogelijk obstakels hun bestemming bereiken.

Fietsende forenzen
Het geld komt uit een pot voor maatregelen die de bereikbaarheid van de Brainportregio moeten verbeteren. De focus op fietsende forenzen wordt als goed alternatief gezien nu plannen voor snelwegen op de lange baan zijn geschoven.

Van de nieuwe snelfietsverbindingen komen er twee tussen Eindhoven en Best. De andere routes verbinden Eindhoven, Oirschot en fietsrotonde Hovenring in Eindhoven met bedrijventerrein De Run in Veldhoven. Ook komt er een nieuwe snelfietsroute tussen Tilburg en Lieshout (F58).

De geplande snelfietsroutes (kaartje: provincie).
De geplande snelfietsroutes (kaartje: provincie).

In Brabant liggen al diverse snelfietspaden, maar niet overal verloopt de aanleg zonder slag of stoot. Vooral tussen Eindhoven en Helmond zijn de procedures langer dan overheden zich hadden gewenst.

LEES OOK: Snelfietspad open, maar omwonenden protesteren

De woordvoerder van de provincie gaat er vooralsnog vanuit dat de werkzaamheden voor de vijf nieuwste routes uiterlijk volgend jaar kunnen beginnen. “In de meeste gevallen betreft het fietspaden die er al liggen en verbreed moeten worden of die verlichting krijgen of waar we obstakels wegnemen. Omdat we bijna nergens nieuwe Infrastructuur aanleggen dwars door een wijk of weiland, verwachten we niet dat er veel bezwaren worden ingediend."

In Best kan dat anders komen te liggen, verwacht de woordvoerder. Hier komen bij het Wilhelminakanaal drie nieuwe fietstunnels onder de autowegen door en er is een nieuwe fietsbrug over het kanaal gepland.

Fietsgeschiedenis
Snelfietsroutes bewijzen hun nut, zo bleek uit een enquête vorig jaar. Eén van de conclusies was dat één op de vijf gebruikers van zo’n pad hetzelfde traject (deels) al aflegde met de auto of het openbaar vervoer. Verder zei een derde van de ondervraagden meer te fietsen dan vóór de komst van zo’n snelfietspad.

Provinciebestuurder Stijn Smeulders vindt dat met de aangekondigde uitbreiding ‘fietsgeschiedenis’ wordt geschreven. Nooit eerder in Nederland wordt volgens hem zoveel geïnvesteerd in dit soort routes.

Blije fietsbestuurders, met tweede van links Stijn Smeulders. uit Brabant (foto: Marc Bolsius).
Blije fietsbestuurders, met tweede van links Stijn Smeulders. uit Brabant (foto: Marc Bolsius).

Brabant heeft al veertien snelfietsroutes aangelegd of nog in ontwikkeling. "We lopen als Brabant voorop met onze snelfietspaden, maar zelfs voor ons is dit een heel groot moment”, stelt Smeulders. “Fietsen is leuk, gezond en het is in veel gevallen ook gewoon de snelste manier van reizen. Zeker als al deze routes straks gerealiseerd zijn. Dan ligt er een geweldig netwerk waar de hele regio profijt van heeft."

DIT VIND JE OOK INTERESSANT:

Hoge fiets-kilometervergoeding: 'Dat zouden meer bedrijven moeten doen'

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.