Chaos op luchthaven door computerstoring: 'Volgende keer hier kamperen'
Vrijdagochtend ontstond een storing waardoor veel Windows computersystemen niet meer werken. Wereldwijd kunnen sommige banken, nieuwszenders en ook luchthavens hun werkzaamheden hierdoor niet of nauwelijks uitvoeren. Dat zorgt voor hectische taferelen, ook op Eindhoven Airport.
"Normaal gaat het hier hartstikke vlot."
"Het is verschrikkelijk", zegt een jongen er kort en krachtig over. "Ik kom vanuit Groningen en normaal gaat het hier hartstikke vlot. Ik wilde in de trein inchecken, want ik moest toch vier uur reizen, maar dat ging dus niet. Voortaan gaan we gewoon een dag van tevoren hier naartoe en kamperen we. Dat zou mijn tip zijn."
Het is niet duidelijk tot wanneer de storing duurt, zegt een woordvoerder van Eindhoven Airport. Of en hoeveel mensen hun vlucht missen, kan volgens haar niet gezegd worden. "Wat ik wel kan zeggen is dat we heel hard werken om deze passagiersstroom zo goed en efficiënt mogelijk te helpen." Dat betekent dat medewerkers van de luchthaven mensen waarvan de vlucht als eerste vertrekt uit de rij plukken en voorrang gaan geven.
LEES OOK: Wereldwijde computerstoring: meerdere vluchten geannuleerd
Ondanks die maatregel lopen de wachttijden bij het inchecken snel op. Zo zegt een reiziger die naar Wenen moet dat ze al vier uur in de rij staat. "Ik ga op familiebezoek en moet vanaf het vliegveld nog de bus halen, maar dat red ik niet meer. Misschien dat ik de tweede of derde bus nog haal", zegt ze lachend. Of dat realistisch is, is nog de vraag. Het vliegtuig uit Wenen vertrekt daar pas op het moment dat het al in Nederland had moeten aankomen, legt ze uit.
"Stressen doen we het hele jaar al, nu niet meer"
Ook al zijn de wachtrijen lang, de sfeer onder de meeste reizigers is gemoedelijk. Het merendeel verwacht zijn vlucht gewoon te kunnen halen. "We zijn op tijd vertrokken. Stressen doen we het hele jaar al, nu niet meer", zegt een vader die wacht met zijn gezin. Ze gaan naar Malaga. Dat blijkt later valse hoop te zijn. Niet veel later wordt de vlucht geannuleerd.
Of een vlucht ook daadwerkelijk later vertrekt, ligt volgens de woordvoerder van de luchthaven aan een vliegmaatschappij en niet aan de luchthaven. "We verwijzen iedereen daarom door naar hun airline." Eerder naar de luchthaven komen, heeft volgens haar dan ook geen zin. "We willen de mensen die als eerste vertrekken als eerste door de beveiliging helpen. Kom je dus eerder dan gaat het stroppen."