Tientallen klanten 'Dinner Train' benadeeld: 'Dit ruikt naar oplichting'

27 juli om 17:00 • Aangepast 7 augustus om 02:03
nl
Het Oisterwijkse bedrijf achter Dinner Train, een restaurant in een rijdende treinwagon, verkeert in zwaar weer. Boekingen die al betaald zijn worden geannuleerd, en het bedrijf laat klanten weten dat ze hen voorlopig niet terug kunnen betalen. Dinner Train erkent dat er dingen misgaan, maar laat weten hard aan een oplossing te werken.
Profielfoto van Jasmijn UludagProfielfoto van Wim Heesterbeek
Geschreven door
Jasmijn Uludag & Wim Heesterbeek

Dinner Train is een rijdend treinrestaurant waarin mensen kunnen kiezen uit meerdere menu's. Deze trein vertrekt iedere week vanuit een andere stad, waaronder vier Brabantse steden. Voor de twee uur durende rit betaal je ongeveer 100 euro per persoon. In 2019 ging het bedrijf failliet, inmiddels is er een nieuwe eigenaar.

Dat er veel problemen zijn blijkt uit gesprekken met benadeelden, en tientallen reacties die zijn achtergelaten op recensiewebsites.

Nog steeds geen geld
Omroep Brabant sprak meerdere mensen die nog steeds wachten op hun geld omdat hun rit geannuleerd is. Maarten Boer (51) is een van hen. Hij kreeg een paar uur voor zijn reservering te horen dat zijn etentje niet door kan gaan. "Ze vertelden dat de rit niet door kon gaan wegens omstandigheden", zegt Boer. Dat was al weken geleden. "Mijn geld heb ik tot op heden nog steeds niet gehad." De kans dat het nog gebeurt, acht hij klein: "Mijn gevoel is dat ik mijn geld nooit meer terug ga zien."

Een andere benadeelde, die niet bij naam genoemd wil worden, wil mensen waarschuwen voor Dinner Train: "Dit ruikt naar oplichting". Haar reservering werd plots geannuleerd, met de mededeling dat ze over vijf maanden haar geld terug kon krijgen. De reden die gegeven wordt is dat er al kosten gemaakt zouden zijn.

'Frustrerend'
Ook Siena Peet (26) werd benadeeld, nadat ze in mei een poging deed om te annuleren. In eerste instantie kreeg ze geen reactie op haar verzoek. "Pas nadat ik zelf weer contact had gezocht, reageerde ze dat ik niet kon annuleren. Maar wel kon verzetten," legt Peet uit.

Verzetten wilde ze niet, en dat zou ook geen probleem mogen zijn: "In de voorwaarden staat dat ik gewoon recht had op volledige terugbetaling". Ondertussen heeft ook zij haar geld nog niet. Peet vertelt dat het bedrijf ook slecht bereikbaar is. "Er gaat nu al zoveel tijd overheen en er is zo weinig reactie, het is gewoon frustrerend."

'Kunnen niet terugbetalen'
Het lijkt er inderdaad op dat deze mensen hun geld niet op korte termijn teruggestort krijgen. Dat zegt ook Dinner Train zelf. In een mail naar een van de benadeelden schrijven ze dat ze geldproblemen hebben. "Wij hebben op dit moment niet de financiële middelen om u terug te betalen."

Maar, zo beloven ze, "We streven ernaar om u uiterlijk in januari 2025 te kunnen betalen." In andere mails wijt Dinner Train de problemen aan externe partijen en leveranciers.

Consumentenrecht
Gerard Spierenburg, woordvoerder van Consumentenbond, vindt het een opmerkelijke situatie. "Het is niet zo dat als jouw bedrijf zich in bepaalde omstandigheden bevindt, consumentenrecht niet meer geldt", legt Spierenburg uit. Consumenten zijn niet de bank voor een bedrijf, schetst Spierenburg. "Door het geld niet terug te betalen leen je in feite het geld van de consument."

Dinner Train laat in een reactie weten dat er inderdaad problemen zijn, maar dat er van oplichting geen sprake is. "Dit gaat niet om persoonlijk gewin. Door problemen met ons materieel en financiële problemen door corona en de Oekraïne-oorlog hebben we het even zwaar, maar we streven ernaar alles op te lossen. We vragen alleen een beetje tijd", aldus Tim Beltz van Dinner Train.

'90.000 tevreden gasten'
De slechte bereikbaarheid wijdt Beltz aan een zieke op de afdeling klantenservice van zijn bedrijf. Daarom duurt het soms wat langer voordat mails beantwoord zijn. "Maar we streven binnen 72 uur te reageren en doorgaans lukt dat ook."

Volgens Beltz rijdt de Dinner Train 135 keer per jaar, en zijn er recent zes ritjes in Eindhoven en Breda geannuleerd. "Ik begrijp de boosheid, maar we doen er alles aan snel weer te kunnen rijden in Brabant." Beltz hoopt dit jaar nog een extra rit vanaf Eindhoven te kunnen plannen. "Inmiddels hebben we meer dan 90.000 gasten een plezierig diner in de trein aan kunnen bieden, daar willen we gewoon mee doorgaan."

Heb je een tip? Mail de onderzoeksredactie of bereik ons 100% anoniem via Publeaks.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!