Huismerken goedkoper over de grens, maar wij betalen de rekening
Volgens supermarktdeskundige Paul Moers betalen wij in Nederland deels de veroveringsslag van de supermarkten in België. “Ik vind de prijsverschillen wel groot worden. Een euro verschil voor een bak ijs is pijnlijk. Zo jaag je mensen de grens over.”
Omroep Brabant kocht bij de drie supermarkten veertien dezelfde producten, allemaal huismerken. Bij Jumbo valt een vaatje zout heel erg op. In België betaal je 85 cent, in Nederland bijna drie euro. Ook een bak vanille-ijs kent een groot prijsverschil. Zowel bij Jumbo als AH betaal je in Nederland een euro meer voor hetzelfde litertje ijs.
Bekijk hier de bonnetjes per supermarkt
De steekproef hieronder gaat om de vergelijking per land en niet om de supermarkten onderling. De vergelijking met de Aldi is namelijk lastig te maken omdat daar bijvoorbeeld de kaas in grotere hoeveelheid verkocht wordt dan bij de AH en Jumbo en de hagelslag juist weer in kleinere verpakkingen.
Volgens Moers hebben de supermarktketens in België geen andere keus dan huismerken goedkoper aan te bieden. “Ze moeten de concurrentie volgen en de strijd om de markt daar is harder dan in Nederland.” Opvallend vindt hij de grote prijsverschillen wel. “Die huismerken zijn daar niet goedkoper of duurder om te maken en in te slaan.”
"Als je met één product stunt, moet je iets anders duurder maken."
Per product is een andere strijd, weet Moers. “De kaas is in België meer een luxe product en daarom duurder dan in Nederland. Bij ons is het een 'gewoonte-product' en dus belangrijk om klanten mee te trekken.”
Wie nu alle boodschappen over de grens wil doen, moet even opletten volgens Moers. “Je moet als supermarkt ergens winst maken en dan moet je dus andere producten duurder maken. Dat kan dan bijvoorbeeld gebeuren met vlees en groente.”
Reactie Jumbo: 'Nog altijd verlies in België'
Volgens de Jumbo komen de prijsverschillen door andere wet- en regelgeving en door verschillen in accijns en verbruiksbelasting. “Daarnaast verschilt het Belgische supermarktlandschap van het Nederlandse en is de samenstelling van de markt van invloed op de prijzen”, zegt een woordvoerder van de supermarktketen uit Veghel. “Met de vergelijking laten jullie een selectie zien. Over het gehele assortiment genomen, verschillen de huismerkartikelen in Nederland en België niet.”
In België draaide de Jumbo in 2023 nog altijd een verlies van 2,6 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog ruim vier miljoen euro verlies. “Maar we groeiden ook het afgelopen halfjaar harder in België dan in de rest van de markt. Onze omzet groeide met twintig procent, naar 200 miljoen euro in België.” Op dit moment heeft de Jumbo 33 winkels bij onze zuiderburen, dit jaar komen daar nog vijf winkels bij.
Albert Heijn heeft dinsdag nog niet gereageerd op de steekproef. Aldi wil inhoudelijk niet reageren omdat Aldi Nederland en Aldi België twee losse bedrijven zijn 'met eigen beleid'.