Droom voor Brabantse wielerbaan springlevend na succes op de Spelen

14 augustus om 18:00 • Aangepast 30 augustus om 02:02
nl
De droom voor een wielerbaan in Brabant is weer springlevend na de winst van 'onze' gouden Harrie Lavreysen. De baanwielrenner uit Luyksgestel pakte drie keer goud op de Olympische Spelen. Verschillende sporticonen dromen hardop met Omroep Brabant. "Het is echt een gebrek dat we geen baan hebben", zegt vader Peter Lavreysen, vers terug uit Parijs.
Profielfoto van Raymond Merkx
Geschreven door

"Talentvolle rijders zullen de sport eerder proberen met een Brabantse baan", denkt Peter. "Het is niet vanzelfsprekend om een keer te gaan baanwielrennen. Het is best een afstand naar een wielerbaan."

De vader van de succesvolste Nederlandse man ooit op de Olympische Spelen stuitert nog altijd na. "Het is niet te beschrijven. Eerst de stress, dan de ontlading. Wat hij voor elkaar heeft gekregen is onbeschrijfelijk en heel apart", zegt hij met emotie in zijn stem. Komende donderdag is de huldiging in het Kloosterpark in Luyksgestel.

Verdwenen banen
De meer dan tachtig wielerbanen die Brabant ooit heeft gehad, zijn allemaal verdwenen. Ze waren van beton, hout of zelfs van klei en lagen overal door de provincie. De eerste wielerbaan in Brabant dateert van 1896. Die lag bij Café Halfweg in Tilburg. De laatste baan werd in 1991 gesloopt. Dat was de betonnen wielerbaan in Oudenbosch.

Crossbanen of wieler-ervaringen zijn er wel in Brabant. Voor een professionele overdekte wielerbaan moet je bijvoorbeeld naar Amsterdam, Apeldoorn of Alkmaar of vlak over de grens in het Duitse Büttgen. "Nog niet zo lang geleden is er een baan geopend in het Belgische Heusden-Zolder", vertelt oud-renner Gerben van den Broek uit Oisterwijk van Brabant Cycling Network. Hij schreef eerder een uitgebreid pleidooi voor een baan in onze provincie. "De wens blijft zeker."

Wielerbaan in Uden (1915-1919).
Wielerbaan in Uden (1915-1919).

Files
"Het zou echt geweldig zijn om een baan in Brabant te hebben", zegt voormalig baanwielrenster Shanne Braspennincx uit Strijbeek. "Ik ben hartstikke voor." Ze weet uit ervaring hoever je als jonge enthousiasteling moet reizen. "Mijn ouders stonden vroeger uren voor mij in de file naar Alkmaar. De goede uitslagen van Harrie en Hetty van de Wouw laten gemeenten hopelijk nadenken."

"Boven de rivieren ga je baanwielrennen. Beneden de rivieren ga je veldrijden. Dat is van oudsher zo", vervolgt Braspennincx, die dat zonde vindt. "Je wil jongeren met meerdere disciplines kunnen opleiden." Ook sprintkanon Hetty van de Wouw deed onlangs een oproep. "Daar kan de nieuwe generatie Harries een goede opleiding krijgen. En de nieuwe Hetty's natuurlijk.”

Toch is het de vraag hoe realistisch zo'n Brabantse baan is. "Ik maak me geen illusies meer. Ik ben bijna tachtig", vertelt voormalig wielrenner Rini Wagtmans. "Een wielerbaan is bijna onbetaalbaar. De kosten zijn zo hoog dat geen enkele gemeente dat kan dragen."

Wielerbaan Abattoir aan de Enschotsestraat in Tilburg (1932-1938).
Wielerbaan Abattoir aan de Enschotsestraat in Tilburg (1932-1938).

Bezuinigingen
Ook Van den Broek wil realistisch blijven. "Het gaat heel moeilijk worden. Zeker met de dreigende bezuinigingen op sport", vervolgt Gerben, die niet verwacht dat het kabinet voor een wielerbaan de portemonnee gaat trekken. Braspennincx: "Je zou het moeten combineren met bijvoorbeeld een zwembad of atletiekbaan om het rendabeler te maken."

Waar de gedroomde baan dan moet komen? "Ik zeg Breda natuurlijk", lacht Braspennincx. Ze denkt dat de gouden Harrie daar anders over zal denken. "Die kiest natuurlijk gewoon voor Luyksgestel."

Het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) in Den Bosch heeft alle banen op een rij gezet. Klik op onderstaande kaart om een verdwenen wielerbaan in jouw buurt te vinden en lees dan de geschiedenis erbij:

Wachten op privacy instellingen...

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.