Grote storing legt kwetsbaarheid Nederlandse veiligheidsnetwerken bloot

29 augustus om 09:44 • Aangepast 10 september om 02:03
nl
Een grote storing aan het defensienetwerk NAFIN leidde woensdag tot grote problemen, onder meer op Eindhoven Airport en bij de hulpdiensten. Vanaf Eindhoven Airport kon bijna de hele dag niet worden gevlogen. Ook het C2000-netwerk, waarmee hulpdiensten met elkaar communiceren, werkte in de laagste versnelling. Hoe kwetsbaar is ons land?
Profielfoto van Corné Verschuren
Geschreven door

NAFIN is een glasvezelnetwerk van meer dan drieduizend kilometer door heel Nederland. Het netwerk is is speciaal gelegd voor defensie. Zij maken gebruik van het netwerk om hun onderdelen te laten communiceren, maar de politie, ambulance en brandweer maken er eveneens gebruik van. Het is uitstekend beveiligd . Het zou een goed back-up systeem hebben, maar daar ging het waarschijnlijk mis.

"Geen storingen anders ontstaan er levensgevaarlijke situaties."

Jean Debie is de voorzitter van de Vakbond voor Burger en Militair defensiepersoneel (VBM). "De storing was aan het NAFIN-netwerk waaraan de overheidsdiensten als politie, ambulance, defensie en justitie verbonden zijn. Het is cruciaal dat het veilig is. We kunnen ons geen storingen veroorloven. Dan kunnen er levensgevaarlijke situaties ontstaan."

LEES OOK: Oorzaak grote computerstoring was fout in softwarecode

Op elk netwerk wat er bestaat kan een storing ontstaan, zegt Debie. "Geen systeem is honderd procent veilig. Als het nodig is moet de back-up wel goed functioneren. Bovendien moet in kaart worden gebracht of het om een interne storing gaat of een bijvoorbeeld een aanval van buitenaf."

"Desastreus als vijandelijke straaljagers ons luchtruim betreden na storing."

Mensen kunnen altijd nog hun mobiele telefoongebruiken om ambulance, politie of brandweer te waarschuwen, zegt Debie. "Gevaarlijker is het als de portofoon-gebruikers niet met elkaar kunnen communiceren, dan kunnen er levensgevaarlijke situaties ontstaan."

Volgens Debie heeft een storing ook consequenties voor de landsverdediging. "Het is natuurlijk desastreus als Russische straaljagers ons luchtruim betreden. Als dan ook nog eens onze eigen straaljagers niet kunnen vliegen omdat de verkeersleiding afhankelijk is van de systemen. Dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan, dat wil je niet."

Ook de QR-Airforce die Nederland moet beschermen als er bijvoorbeeld een Russisch vliegtuig iets van plan is, moet wel kunnen opstijgen en kunnen communiceren. Volgens defensie hebben de straaljagers gewoon kunnen vliegen. Daarnaast liggen er afspraken dat Nederland en België beurtelings toezicht houden in het luchtruim in de Benelux.

DIT WIL JE VAST OOK LEZEN:

Duizenden reizigers moesten door de storing urenlang wachten op Eindhoven airport

Ook hulpdiensten hadden last van de storing

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!