Aanstaande bruiden gedupeerd: jurk aanbetaald, maar winkel onbereikbaar

vrijdag om 13:30 • Aangepast maandag om 12:03
nl
Bruiden die hun jurk bij Amiga Bruidsmode in Breda hebben gekocht zijn mogelijk de dupe van oplichting. De bruidsmodezaak is telefonisch niet langer bereikbaar en de website is plotseling offline gehaald. Klanten die een jurk hebben aanbetaald kunnen niet meer in contact komen met de eigenaar van de zaak. Dat melden gedupeerden aan Omroep Brabant.
Profielfoto van Rens Knapen
Geschreven door

De etalage staat nog vol met bruidsjurken, maar de planten in de winkel zijn inmiddels verwelkt. Een klant, die liever anoniem wil blijven, kocht in januari haar droomjurk bij de voorheen bekende bruidsmodezaak in Breda. “Ik koos voor Amiga, omdat ze al meer dan twintig jaar een goede reputatie in Breda en omstreken hebben. Ik dacht: daar kun je slagen”, vertelt de aanstaande bruid.

In de winkel werd ze vriendelijk geholpen door het personeel en dacht ze de perfecte jurk voor haar trouwdag gevonden te hebben. “Wat ik wel vreemd vond, was dat de dame me bij het afrekenen expliciet een formulier van het CBW meegaf”, vertelt ze. CBW-erkend is het keurmerk voor woon- en bruidsmodewinkels dat klanten bijstaat in het geval van een faillissement. Zo ben je zeker van je aankoop. “Ik grapte toen al dat ze toch niet ineens failliet zouden gaan.”

Achteraf blijkt deze opmerking een pijnlijke waarheid te bevatten. De anonieme klant was vergeten hoe laat ze ook alweer precies in september terechtkon in de zaak om de jurk te passen met haar vriendinnen. Een belletje leverde geen resultaat op - de lijn was dood. “Toen ik op internet ging zoeken naar een ander telefoonnummer, kwam ik erachter dat ook de website uit de lucht was. En ik las in de recensies op Google van Amiga dat ze failliet zouden zijn.”

"De planten hingen slap en de winkel was pikkedonker."

De bruid rook onraad en besloot samen met haar vriend naar de zaak in Breda te rijden. Eenmaal aangekomen, treffen ze weliswaar een volle etalage aan. Maar de winkel was duidelijk al geruime tijd niet bijgehouden. “De planten hingen slap, alle kastjes met juwelen en sieraden waren leeg en de winkel was pikkedonker. Wel hing er een briefje dat de zaak ‘tijdelijk gesloten’ zou zijn.”

In eerste instantie dacht de gedupeerde klant dat er misschien iets ernstigs aan de hand was. “Misschien was er sprake van een sterfgeval? We gaven ze in het begin nog het voordeel van de twijfel”, vertelt ze. Maar na een telefoontje richting het CBW bleek niets minder waar. Het bleek een ‘bekend verhaal’ bij de organisatie. Het CBW kan bevestigen dat zij contact heeft gehad met tien gedupeerde klanten. Het personeel van Amiga zou volgens de klant sinds juli geen salaris meer hebben ontvangen.

Amiga Bruidsmode heeft jarenlang een goede reputatie in Breda en omstreken. Maar personeel van Bruidspaleis in Rotterdam, de zaak waar de gedupeerde klant uiteindelijk op aanraden van het CBW haar jurk heeft gekocht, vertelde dat het nu een bekend verhaal is onder bruidsmodezaken. De vorige eigenaren waren volgens medewerkers in de Rotterdamse zaak op leeftijd. Eind vorig jaar zou de zaak zijn overgenomen door nieuwe eigenaren. Sindsdien is de goede naam van Amiga te grabbel gegooid.

“Als ik zelf niet had gebeld, had ik daar met al mijn vriendinnen gestaan.”

“Gelukkig heb ik dezelfde jurk in Rotterdam kunnen vinden en bestellen”, vertelt de klant. “Maar toen Bruidspaleis contact opnam met de leverancier, bleek er nooit een bestelling geplaatst te zijn op mijn naam”, vertelt de bruid. “Ik vermoed dat de nieuwe eigenaar al die tijd de aanbetalingen heeft gecasht en er nu met de buit vandoor is.”

De klanten zijn verder niet ingelicht over een mogelijk vertrek van de zaak. “Als ik zelf niet had gebeld, had ik daar in september met al mijn vriendinnen voor een lege zaak gestaan.”

Een andere gedupeerde klant bevestigt dat het onmogelijk is om de eigenaren te spreken. Zijn aanstaande vrouw kocht ook een jurk bij Amiga, maar kan daar nu naar fluiten. “Het kan goed zijn dat er een logische verklaring voor is”, vertelt hij. “Maar er zijn 1001 manieren om het netjes op te lossen en Amiga heeft er niet één aangegrepen.”

Het CBW kan gedupeerde klanten momenteel nog niet helpen, omdat de zaak officieel nog niet failliet is verklaard. Het pand staat nu in de verkoop, de enige aanwijzing dat er sprake is van een faillissement. Maar volgens een woordvoerder van de organisatie gaan er ‘vroeg of laat schuldeisers langskomen’. Zodra dat het geval is, kunnen gedupeerde klanten een nieuwe jurk kopen en wordt het aanbetaalde bedrag verrekend.

De aanstaande bruid die Omroep Brabant te woord stond, heeft inmiddels een nieuwe jurk gekocht, precies dezelfde als bij Amiga. De jurk komt midden november binnen en moet dan nog vermaakt worden. Het gaat kort dag worden - het paar trouwt namelijk op 13 december, oftewel vrijdag de dertiende. “Mijn vriend zei al: ‘zie je nou wel’”, vertelt ze lachend. “Nu kan ik er om lachen, maar toen had ik er echt wel hartkloppingen van. Ach ja, het is tenminste een mooi verhaal voor de kleinkinderen.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!