CBR heeft handen vol aan verkeershufters: duizenden verplichte cursussen
En de kans is groot dat we daar dit jaar flink overheen gaan. Deze maand stond de teller landelijk al op 15.000 en daar zal het niet bij blijven. Afgelopen weekend nog haalden twee snelheidsduivels in Brabant het nieuws met hun rijgedrag, dat hen zo'n verplichte cursus opleverde.
Wie denkt dat alleen jonge mannen de fout ingaan komt bedrogen uit. Op de cursus zie je ook brave huisvaders of zakenmannen in pak, zegt Marian de Kort, die de cursus geeft bij het CBR. "De meeste deelnemers komen met zichtbare tegenzin en ze vinden bijna allemaal dat ze goed kunnen rijden."
Volgens haar zijn de cursisten het vaak niet eens met de overtreding die ze hebben begaan en de maatregel die daarop volgt. "Gelukkig zijn wij daarin getraind en kunnen we het vaak wel ombuigen." De deelnemers moeten ook wel meewerken en hun best doen, want anders verklaart het CBR het rijbewijs ongeldig.
"Maar we zien dat onder invloed rijden van drugs toeneemt, vooral bij jongeren."
Tijdens de cursus draait het dus om gedragsverandering. "Maar ze leren vooral kritisch kijken naar de risico's van hun rijgedrag voor hunzelf en voor anderen", vertelt Marian. De meeste cursisten komen bij haar omdat ze onder invloed van alcohol gereden hebben. "Maar we zien dat onder invloed rijden van drugs toeneemt, vooral bij jongeren."
Veel mensen realiseren zich niet dat drugs erg lang kunnen doorwerken. "Als je op een festival een xtc-pilletje neemt, kan dat 19 tot 46 uur later nog je bloed zitten. Als CBR proberen we mensen daar echt bewust van te maken." Ze vindt GHB en lachgas nog veel gevaarlijker. "Gebruikers kunnen onder het rijden bewusteloos raken."
Ook cannabisgebruik is niet zonder risico. De werkzame stof THC wordt namelijk opgeslagen in het vetweefsel vertelt Marian. "Ons lichaam bepaalt dus een beetje zelf wanneer en hoeveel we ervan onder invloed zijn. Dus iemand die veel blowt, zou ik theorie continu onder invloed kunnen rijden."
"Je hebt mensen die zich pas bewust worden als er iemand op de motorkap ligt."
Toch heeft Marian niet de illusie dat na de cursus iedereen zijn rijgedrag aanpast. "Dat zou heel mooi zijn, maar zo werkt het helaas niet." Volgens haar zijn er drie types cursisten. "Bestuurders die zich al bewust worden van hun fout zodra ze staande worden gehouden, mensen bij wie dat tijdens de cursus gebeurt, maar je hebt óók automobilisten bij wie het pas doordringt als er iemand op de motorkap ligt."
Ondanks dat Marian weet dat de cursus niet altijd helpt, is ze overtuigd van de meerwaarde. "We zien wel dat als bestuurders ervaringen delen, dat bij de andere cursisten iets doet en ze inzien welke risico's ze hebben genomen." Zelf probeert ze mensen niet te overtuigen dat hun hufterige of gevaarlijke rijgedrag fout was. "We geven ze handvatten om het zelf te laten inzien en aan te pakken."
Het CBR geeft vijf verschillende cursussen over gedrag en verkeer. Die drie tot vier dagdelen verspreid over een paar weken duren en tussen de zeven- en dertienhonderd euro kosten. 'Geldklopperij' vinden sommigen. "Maar als je ziet wat zo'n cursus allemaal inhoudt, is dat wat het kost. Het is geen extra boete", vertelt Marian.
Marian gaat er vanuit dat het druk zal blijven bij de cursussen omdat weggebruikers zich te weinig bewust zijn van de gevaren van hun overtredingen. "Soms zou ik weggebruikers ook wel een Educatieve Maatregel willen opleggen als ik zie hoe gevaarlijk ze rijden met hun telefoon in de hand."