Urenlang geen treinen door staking van FNV bij verkeersleiding
Ook in andere delen van Nederland zijn vanaf volgende week maandag acties waardoor hinder ontstaat op het spoor. FNV-bestuurder Carl Kraijenoord denkt dat er in de gebieden waar actie wordt gevoerd in de ochtendspits helemaal geen treinen zullen rijden.
Volgens ProRail is de mogelijke impact zelfs groter. "Veel verkeersleidingsposten hebben een landelijke uitstraling: als jouw trein uit Groningen niet vertrekt, sta je op Amersfoort ook zonder. Dit is echt een forse aanpak", reageert een woordvoerder. "Daarnaast beginnen de stakingen vaak in de ochtend. Gevolg is dat je vaak ziet dat dat de hele dag merkbaar blijft met een rommelige dienst."
Ultimatum
FNV had ProRail vorige week een ultimatum gestuurd met eisen voor een nieuwe cao. ProRail liet woensdag weten het ultimatum te verwerpen, omdat de looneis van FNV niet realistisch zou zijn. Daarop werd meteen al duidelijk dat FNV een stakingsacties zou opstarten. Inmiddels zijn er meer details bekend, waardoor ook de mogelijke impact duidelijker wordt.
De acties zijn gepland bij de verkeersleidingsposten. Dit zijn centrale punten van waaruit verkeersleiders het treinverkeer in een gebied controleren en aansturen. "Dan moet je ervan uitgaan dat een deel van het treinverkeer plat wordt gelegd", stelt Kraijenoord. "Dat willen we liever niet. Maar als ProRail niet meer verder wil praten, dan moeten we wel."
Steeds op andere plek
Bij de acties is telkens een andere verkeersleidingspost aan de beurt. De eerste actie is maandagmiddag al bij de verkeersleidingspost voor rangeerterrein Kijfhoek, in de buurt van Barendrecht, van één tot vier uur. De volgende acties, te beginnen met die rond Amsterdam en Alkmaar, zijn steeds 's ochtends van zes tot negen uur.
Volgende week vrijdag, 15 november, wil de bond de verkeersleiding voor de regio Utrecht/Amersfoort stilleggen. De week erna is het op achtereenvolgens maandag 18, woensdag 20 en vrijdag 22 november de beurt aan de regio's Rotterdam/Den Haag/Roosendaal, Eindhoven/Maastricht en Zwolle/Groningen/Arnhem.
Bij ProRail werken ruim 5000 mensen. FNV wil een loonsverhoging van 13 procent. "De vorige cao is afgesloten vlak voor een enorme inflatiepiek. En die piek moet wel gecorrigeerd worden", zegt Kraijenoord.
ProRail vindt de FNV-looneis te ver gaan en zegt met andere vakbonden al akkoord te zijn over een eindbod