Vervuilende busjes en trucks blijven niet welkom in Eindhoven en Tilburg
Staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) kondigde eerder op vrijdag aan dat ondernemers met relatief schone bedrijfswagens op diesel pas vier jaar later verboden worden in de gebieden en tot 2029 in emissievrije zones mogen rijden. Ook wil hij met gemeenten gaan praten, zodat zij in het eerste jaar (2025) nog geen boetes geven.
De gemeenten zeggen dat ze aan de staatssecretaris hebben aangegeven dat dit niet eerlijk zou zijn tegenover ondernemers die nieuwe voertuigen hebben gekocht of die een ontheffing hebben aangevraagd. Het zou volgens de gemeenten neerkomen op uitstel van de zero-emissiezones. Ze zeggen dat ze 'overrompeld' zijn door de staatssecretaris en niet akkoord gaan met zijn voorstel.
De Leidse wethouder Ashley North laat in de verklaring weten: 'We waren bereid tot het maken van nadere afspraken, maar de staatssecretaris vraagt het onmogelijke. Onmogelijk omdat vele ondernemers door het voorstel van de staatssecretaris gedupeerd raken, maar ook onmogelijk omdat het ten koste gaat van de betrouwbaarheid van gemeenten'.
Wethouder Robert Barker van Den Haag stelt dat in zijn stad 'een boetevrije periode van vier maanden geldt en dit blijft ook zo'. Hij beschuldigt Jansen ervan 'zand in de ogen van ondernemers te strooien'. Rotterdam zegt dat er al meerdere overgangsregelingen, uitzonderingen en ontheffingen zijn.
De veertien gemeenten waar op 1 januari emissievrije zones voor vrachtwagens en bestelbusjes komen, zijn Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Nijmegen, Amersfoort, Zwolle, Leiden, Maastricht, Delft, Gouda en Assen.
Den Bosch voert de zero-emissiezone op 1 maart in en houdt daaraan ook vast, laat de gemeente vrijdagavond aan de raad weten..