Klachten over onderhoud warmtepomp: 'Denk goed na over welk merk je kiest'
Bij Kemkens in Eindhoven kunnen mensen wel terecht, als ze tenminste een warmtepomp hebben van een van de twaalf merken die het onderhouds- en servicebedrijf ondersteunt.
"Normaal gesproken zou een installateur gewoon service en onderhoud moeten aanbieden bij de installatie van een warmtepomp", zegt Stef Vingerhoets van installatiebedrijf Van Erve. Hij vermoedt dat sommige zzp'ers, die als zelfstandige werken, niet zitten te wachten op onderhoud. "Misschien is dat een beetje kort door de bocht, maar sommigen plaatsen hem en dan is het, succes ermee."
"Probleem is dat je met veel leveranciers geen afspraken kunt maken."
Bij het Tilburgse installatiebedrijf zitten ze tot over de oren in het werk. "De vraag is enorm, maar de handjes zijn er niet. Dus hoe spijtig ook, wij gaan dit soort onderhoudsklussen op dit moment niet aannemen", zegt de bedrijfsleider. "We hebben niet mogen leveren, we hebben niks gemonteerd, maar dan zouden we wel onderhoud moeten plegen, misschien zelfs garantiegevallen. Daarvoor hebben we helaas geen tijd."
Bij Kemkens is dat anders. Daar hebben ze ruim 25.000 warmtepompen in onderhoud, door ongeveer zestig speciaal daartoe opgeleide servicemonteurs. "Iedereen die een warmtepomp heeft van een van de twaalf merken die we ondersteunen kan bij ons instromen. We hebben alle grote merken zoals Remeha, Daikin, Mitsubishi en NIBE", zegt directeur Twan van Grinsven van Kemkens.
Ondanks dat zegt hij te beseffen dat hij toch een hoop mensen moet teleurstellen als ze zich bij zijn bedrijf melden. Van Grinsven: "Er zijn op dit moment 216 verschillende merken die ook nog verschillende types hebben. Probleem is dat je met sommige warmtepompleveranciers geen afspraken kunt maken of dat er geen onderdelen beschikbaar zijn. Dan wordt het lastig om deze huiseigenaren verder te helpen, hoe graag we dat ook willen."
"Er moeten eerst flink wat vlieguren worden gemaakt."
Hij wijst erop dat mensen zich vooraf goed moeten oriënteren bij de aanschaf van een warmtepomp. "Het is een behoorlijke investering in een apparaat dat 15 tot 20 jaar meegaat en moet worden onderhouden. Dus kies voor een merk waarvan je zeker weet dat je er ook een onderhoudscontract bij een installateur voor kunt afsluiten. Of je sluit dit direct af bij aanschaf. Anders neem je een bepaald risico."
Bij Van Erve werken ze met allround monteurs. "Sommigen van hen zijn geschoold en hebben de benodigde certificaten om een warmtepomp te installeren", vertelt Vingerhoets. "Daarnaast hebben we enkele leerlingen die in opleiding zijn."
En dat opleiden kost volgens hem best een behoorlijke tijd. "Er zijn bedrijven die leiden monteurs in no time op. Voor mij is dat een aap een kunstje leren. Een warmtepomp aansluiten, dat heb je in een paar maanden tijd wel onder de knie. Maar als er klachten zijn, wordt het een ander verhaal. Een storing oplossen, is misschien niet het moeilijkste. Maar een klacht, daarvoor heb je echt een stukje ervaring nodig. Er moeten eerst flink wat vlieguren worden gemaakt, want je wilt gewoon bekwaam personeel op pad sturen."
"Laatst was iemand in tranen, omdat ze niemand kon vinden."
Volgens Vingerhoets reikt de drukte verder dan het onderhoud van warmtepompen. "Nu alleen installateurs met een officieel CO-certificaat nog klussen aan een cv-ketel mogen uitvoeren, voldoen veel bedrijven niet meer aan de eisen", zegt hij. "Daardoor zitten mensen opeens zonder monteur. Ik kreeg laatst een telefoontje van iemand die in tranen was, omdat ze niemand kon vinden die kan helpen. Het is geen onwil, maar wij kunnen de vraag simpelweg niet aan."
Bij Van Erve werken zeventien mensen. "Er zou een volwaardig monteur bij mogen komen, maar we hoeven niet per se te groeien", zegt de bedrijfsleider. "De zaken gaan goed, we zijn tevreden zo."
Heb jij als huiseigenaar ook problemen met het onderhoud van de warmtepomp? Laat het ons weten.
DIT VIND JE OOK INTERESSANT: Veel huiseigenaren in de knel door problemen onderhoud warmtepomp