Weggebruikers vinden nieuwe drempels te hoog: 'Het zijn halve skischansen'
Iedereen is het er over eens: de gevaarlijke verkeerssituatie op de Pastoor van Breugelstraat in Bosschenhoofd kon echt niet meer. Maar nu er vijftien nieuwe verkeersdrempels zijn om de snelheid eruit te halen, is toch niet iedereen blij. De drempels zijn volgens weggebruikers veel te hoog. "Het zijn halve skischansen. Ik wip gewoon in de stoel omhoog als ik eroverheen rijd."
LEES OOK: Nieuwe hoge verkeersdrempels moeten hardrijders afschrikken: 'Hoog tijd'
De meeste weggebruikers vinden het goed dat er iets aan de verkeerssituatie is veranderd, maar sommige vinden het iets te veel van het goede. "Je kan er niet eens met 30 kilometer overheen, dat is al te veel. Je moet bijna stoppen. Als je dat niet doet dan begint alles in je auto te vliegen", vertelt Andrea.
Alina staat er dubbel in. "Ik ben blij dat ze er zijn, maar voor je auto is het niet echt fijn. Je stoot nog net je hoofd niet als je over zo'n drempel rijdt."
Veel mensen zijn van mening dat andere oplossingen misschien wel beter zijn. Van camera's plaatsen tot torenhoge boetes. Verkeersdeskundige Paul van de Coevering van Breda University snapt waarom mensen met dit soort suggesties komen, maar toch is niet elke oplossing mogelijk.
"Een camera is waarschijnlijk een te dure oplossing voor zo'n weg."
Volgens Van de Coevering, die de situatie in Bosschenhoofd niet exact kent, kun je in theorie altijd camera's plaatsen. "Alleen zitten daar vaak hoge kosten aan verbonden en zodra de camera weer weg is, komt het oude gedrag terug. Een camera is een tijdelijke oplossing, daar schiet je weinig mee op."
Het is volgens de verkeersdeskundige daarom beter om iets aan de weg zelf te doen, zoals in Bosschenhoofd is gedaan. "Het is daarbij wel afhankelijk van de aard van het probleem. Is het een grote groep die te hard rijdt of zijn het dagelijks een stuk of tien aso's die veel te hard rijden?"
Als het om een kleine groep gaat die veel te hard rijdt, dan zou Van de Coevering het logisch vinden om deze mensen ter plekke een boete te geven. "Gaat het om een grote groep? Dan is het beter om iets aan het wegprofiel te doen, zoals verkeersdrempels plaatsen."
Uiteindelijk gaat het volgens de deskundige om het gedrag van mensen zelf. "De meeste onveiligheid in schoolomgevingen en wijken wordt veroorzaakt door ouders die na het afzetten van hun kinderen snel naar het werk willen."