Appen achter het stuur kan je voortaan megaduur komen te staan
De boetes voor telefoongebruik in het verkeer worden steeds hoger. Ga je de fout in, dan betaal je 420 euro. Maar daar lijken we ons met z’n allen weinig van aan te trekken, want ondertussen stijgt het gebruik van de mobiel achter het stuur alleen maar. Zo werd afgelopen voorjaar bekend dat driekwart van de automobilisten weleens appt achter het stuur.
Hogere boetes helpen dus niet en daarom nemen de verzekeraars nu rigoureuze maatregelen. Bij Interpolis, Inshared, Centraal Beheer en FBTO staat niet-handsfree appen of bellen sinds deze week gelijk aan rijden onder invloed van alcohol en drugs. Dat betekent dat je bij een ongeluk zelf de schade moet betalen.
En dat kan flink oplopen, legt een woordvoerder van het Tilburgse Interpolis uit. “Met twintig kilometer per uur tegen een paaltje rijden is wat anders dan met honderd kilometer per uur op een tegenligger botsen. Maar bij een ernstig ongeluk kan het flink in de papieren gaan lopen”, zegt Serge Mouthaan. “Iemand die door opgelopen letsel zijn werk niet meer kan uitvoeren, mist enorm veel inkomsten. En daar gaat de veroorzaker nu voor opdraaien.”
“Terechte maatregel, maar de verleiding blijft groot."
Een terechte maatregel, vindt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Maar opnieuw niet een stap die ons gedrag gaat veranderen, vreest hij. “Mensen zijn er niet van te overtuigen hoe gevaarlijk het is”, zegt hij. “We hebben een enorme zelfoverschatting en niemand verwacht een ongeluk te krijgen. Daarbij is de kans op gigantische ellende met tienduizenden euro’s schade minimaal. En dus blijft de verleiding groot.”
Het enige wat volgens Tertoolen helpt om de mobiel achter het stuur vandaan te krijgen is een hele grote pakkans. “Heel veel controles, zodat mensen het niet meer durven. En techniek die het onmogelijk maakt om te appen tijdens het rijden.” Wat ook kan werken is het rijbewijs afpakken, zoals in België gebeurt. “Maar dan wel alleen als de pakkans groot is”, zegt de verkeerspsycholoog.
"Bij alcohol en drugs kun je erop testen. Bij het gebruik van een mobiel is dat moeilijker."
En die pakkans zal voorlopig een probleem blijven. Want erachter komen of iemand zat te appen vlak voor een ongeluk is een uitdaging, geeft Mouthaan aan: “Bij alcohol en drugs kun je erop testen. Bij het gebruik van een mobiel is dat moeilijker, maar bij ernstige gevallen kunnen telefoons door de politie uitgelezen worden.” Is er genoeg bewijs dat je tijdens het rijden je telefoon vasthield, dan kan de verzekeraar vanaf nu de kosten terugvorderen.
De kans dat dat gebeurt is klein, maar als het gebeurt kan het grote gevolgen voor je hebben. Sommigen zal dat waarschijnlijk toch aan het denken zetten, verwacht Tertoolen. “Er is een groep die appt achter het stuur, maar zich er eigenlijk voor schaamt. Die mensen worden hierdoor misschien gemotiveerd om dat appje voortaan elders te sturen. Misschien geen verandering op grote schaal, maar alle beetjes helpen.”
DIT WIL JE VAST OOK LEZEN:
Bij onze zuiderburen raak je je rijbewijs kwijt als je gepakt wordt