Gezin van Maud zit al weken in de kou: 'We betalen wel 1200 euro huur'
Maud en haar gezin wonen sinds maart in het Wilgenroosje in de nieuwe wijk Bosakker. In hun huurhuis staat een warmtepomp. In het begin werkte die, maar sinds vijf weken niet meer. Daardoor hebben ze geen verwarming en weinig warm water. "Je moet opschieten in de douche, want anders krijg je koud water."
Verhuurbedrijf vb&t is op de hoogte gesteld toen de problemen begonnen. "Toen is er een monteur bij ons geweest en die heeft een probleem geconstateerd. Maar daarna heeft het verhuurbedrijf weer een ander bedrijf gestuurd dat het over een ander onderdeel had", vertelt Maud.
Niet alleen Maud zit zonder verwarming. Volgens haar hebben 53 andere huishoudens in de wijk er ook last van. "Sommige mensen hebben geen verwarming en anderen hebben geen warm water. We hebben een WhatsApp-groep aangemaakt omdat er zoveel problemen zijn."
"Dan krijgen we geen respons, maar we betalen wel maandelijks bijna 1200 euro huur."
Maud en de andere bewoners blijven bij vb&t en het installatiebedrijf aankloppen, maar ze krijgen naar eigen zeggen geen gehoor. "We moesten als groep een mail sturen met al onze adressen, maar vervolgens moest iedereen weer een individueel reparatieverzoek indienen. Daarop krijgen we geen respons van vb&t, maar we betalen wel maandelijks bijna 1200 euro huur."
Vb&t heeft elektrische kachels als noodvoorziening geplaatst in de huizen waar de verwarming niet werkt. "De kosten lopen daardoor torenhoog op en dat is niet te betalen", zegt Maud. "Straks moeten we het uit eigen zak betalen en dan hebben we een probleem."
Het verhuurbedrijf heeft aan Maud aangegeven dat ze misschien compensatie kunnen bieden, maar garantie daarop geven ze niet. "Daar gaan ze naar kijken als de problemen zijn opgelost", vertelt ze. "Ik breng mijn dochtertje nu een paar keer in de week naar mijn ouders, omdat het hier te koud is met dat ene kacheltje."
Vb&t laat weten dat er inderdaad problemen zijn met de warmtepompen en dat ze noodvoorzieningen hebben geplaatst. De warmtepompen zijn op noodtoestand gezet. Dat alles zorgt voor extra kosten. Volgens vb&t hoeft Maud zich daar geen zorgen te maken. "Ik kan bevestigen dat zij dat gecompenseerd krijgt", zegt Servie van Eijck van vb&t.
"Het lijkt alsof we een stel dieren zijn die in een hok zitten en het maar moeten uitzoeken."
Toch zit het Maud en de andere bewoners dwars dat de communicatie niet goed verloopt. "Het lijkt alsof we een stel dieren zijn die in een hok zitten en het maar moeten uitzoeken, terwijl we zoveel huur betalen", zegt ze.
Volgens Van Eijck is het niet de bedoeling om mensen in de kou te laten staan. "Als men van mening is dat er te weinig kachels zijn geleverd, dan plaatsen wij er kachels bij. En uiteindelijk moeten de warmtepompen gewoon weer goed functioneren."
Ook laat hij weten dat het onderdeel voor de warmtepomp van Maud half januari geleverd wordt. "Er was een uitdaging rond de levertijd, maar het probleem zou dan opgelost moeten zijn. En dan zijn de tijdelijke noodvoorzieningen ook niet meer nodig."