TikTok-influencer zorgt voor massale drukte bij restaurant: 'Bizar verhaal'
Het duurt nog even tot het carnaval is, maar toch is er sprake van een polonaise in het centrum van Den Bosch. Al die zoetekauwen staan te wachten voor het afhaalraam van restaurant Pilkington's. Daar serveren ze een appel crumble met custardsaus. De Eindhovense influencer Sophie Ousri filmde zichzelf terwijl ze genoot van de ‘crazy crumble' en deelde het met meer dan 170.000 volgers op haar TikTok-kanaal. Sindsdien is het volle bak.
“We zijn geïnfluenced”, vertellen twee meiden lachend terwijl ze in de rij staan. “We zijn speciaal van kantoor gekomen om ‘m te halen. We werken de hele dag met TikTok, dus je kunt er niet omheen.” Een ander groepje vriendinnen sluit ook aan in de rij: “We gaan wel vaker naar dit soort dingen die viral gaan”, vertellen ze. “We waren ooit in Amsterdam bij winkeltje, maar toen stonden we een uur in de rij voor het pashokje.”
“Een bizar verhaal is het”, vindt eigenaar Bart Derks. “Ik had nooit verwacht dat het zó groot zou worden.” Inmiddels staan er naast de drie vaste medewerkers, twee mensen extra aan het afhaalraam om de crumble uit te serveren.
"Drie tienermeiden verschieten van kleur wanneer ze de prijs zien."
De crazy crumble vindt namelijk gretig aftrek. Zoveel dat er een afhaalraam aan te pas moet komen. “Door het open raam kun je de prijs relatief laag houden”, vertelt Bart. Niet iedereen is het daar mee eens. Een bakje crazy crumble kost 6,50 euro. Drie tienermeiden die in de rij staan, verschieten van kleur wanneer ze de prijs zien.
Het plan om de nieuwe lekkernij via influencers onder de aandacht te brengen kwam niet van de eigenaar zelf. Zijn vrouw Angelique doet de promotie en nodigde er een aantal uit. “Toen bijvoorbeeld Zin In Den Bosch en Bossche Buik langs zijn geweest, merkte je al dat het op gang begon te komen”, vertelt Bart. “Maar na de video van Sophie Ousri is het echt skyhigh gegaan.” Zelf kende hij haar niet, ‘maar meer dan 100.000 mensen dus wel’.
Het idee voor de crazy crumble is niet uit de lucht komen vallen. Bart en Angelique gaan ieder jaar op inspiratietour in Londen. Daar zijn inmiddels alweer vier filialen van de zaak Humble Crumble, waar ze allerlei variaties op appel crumble verkopen. Bart zag het succes met eigen ogen en dacht ‘wij verkopen al meer dan dertig jaar appel crumble, dat kunnen wij ook.’
Via een gedeelde kennis kwamen ze in contact met influencer Sophie Ousri. Ze bleek groot fan van de Engelse humble crumble en wilde dus met alle plezier langskomen. “Ze vond het direct heel leuk”, vertelt Bart. En een heleboel van haar volgers vonden dat ook: het resultaat daarvan staat in een lange rij voor de zaak.
Maar wat gaat de volgende stap worden na dit succes? “Misschien dat we ‘m van de zomer met vanille-ijs gaan verkopen”, denkt Bart hardop. “Of zoals in Londen nu veel gebeurt, met marshmallows of rozenblaadjes. Er zijn genoeg variaties, je kunt alle kanten op.”