Werkendam krijgt derde haven, bedrijven hebben 'chronisch ruimtegebrek'
"We hebben ruimte nodig om door te groeien. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid zoals het elektrificeren van schepen vragen hierom", zegt wethouder Hans Tanis (SGP) van de gemeente Altena.
Directielid Patrick de Pree van scheepsbouwbedrijf Concordia Damen is het met de wethouder eens. Zijn bedrijf bouwt binnenvaartschepen, tankers, duwboten en riviercruiseschepen. "Voor ons is het huidige tekort aan ruimte een grote zorg. We zitten nu verspreid over verschillende locaties in Werkendam. Logistiek is het erg lastig om onze werkzaamheden efficiënt uit te voeren."
Rond de Biesbosch- en Beatrixhaven in Werkendam zijn zo’n vijftig bedrijven actief in de maritieme industrie. Veertig procent van alle grote binnenvaartschepen in Nederland is hier gebouwd. De sector biedt werk aan zo’n 2700 mensen.
Een nieuwe insteekhaven en een verlenging van de kade in Biesboschhaven is op korte termijn een oplossing voor het ruimtegebrek waarmee een aantal bedrijven kampt. Zo kan scheepsbouwer Concordia Damen zich in de toekomst meer gaan richten op de bouw van riviercruiseschepen. Patrick de Pree: "Hiervoor bestaat grote behoefte aan een extra kade aan de Nieuwe Merwede."
“Het worstelen met de ruimte zal dus nog even blijven.”
Inmiddels is de gemeenteraad akkoord met het plan voor het afgraven van braakliggend terrein bij Biesboschhaven Zuid. "We zijn gestart met ruimtelijke procedure en het aankopen van de gronden", zegt wethouder Tanis. Van de benodigde twintig miljoen euro betaalt de gemeente de helft uit eigen zak. De overige helft komt voor rekening van de ondernemers.
Afhankelijk van de bezwaarprocedures verwacht de gemeente Altena dat de extra insteekhaven en de verlengde kade in de Biesboschhaven er binnen vier tot vijf jaar kunnen zijn. "Het worstelen met de ruimte zal dus nog even blijven", verzucht wethouder Tanis die de uitbreiding als een 'tussenoplossing' ziet. Hij heeft ondertussen zijn blik gericht op de plannen voor de langere termijn.
De gemeente Altena en de scheepvaartbedrijven koesteren al langere tijd de wens voor een nieuwe derde haven naast de twee bestaande havens. Volgens wethouder Tanis is het een ‘economische noodzaak’ om de sector in Werkendam te behouden en te versterken.
Zo’n extra haven kost grofweg 100 miljoen euro. Naar schatting komt er een anderhalve kilometer langere kade bij, met 6,5 hectare aan bedrijventerrein. "Naast ruimte voor groei voor bestaande bedrijven willen we ook aantrekkelijk zijn voor bedrijven uit de Drechtsteden die zich graag hier willen vestigen. Een derde haven geeft een boost aan de werkgelegenheid", vindt Tanis.
"Wij hebben hier een maritiem cluster van nationaal en zelfs internationaal belang.”
Volgens de gemeentebestuurder kan de gemeente Altena bij haar ambitie zeker wat extra steun vanuit de provincie gebruiken. "Vanuit Den Bosch is het economisch belang begrijpelijkerwijs gericht is op alles wat met ASML te maken heeft. Maar ook wij hebben hier een maritiem cluster van nationaal en zelfs internationaal belang."
Om de plannen definitief vorm te geven, voert de gemeente Altena nu gesprekken met het ministerie van Economische Zaken, het Rijksregiebureau Maritieme Maakindustrie en de provincie.
Vanuit de Tweede Kamer is er brede steun voor het plan. In december werd een motie aangenomen, waardoor er nu breed onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheden voor een derde haven. Die wordt naar verwachting na 2030 gerealiseerd.