Warmtepompen kapot en scheuren in muren: flatbewoners in de kou
Bewoner Vincent van Hoof kan in zijn appartement, waar hij nu vier jaar woont, een aantal punten opnoemen die niet in de haak zijn.
"Er zitten scheuren in de muren, op het plafond zie je waterschade van de lekkende vloerverwarming bij de buren. Je kan het raam alleen sluiten als je er met je volle gewicht tegenaan leunt. Er is altijd wel iets mis", vertelt hij.
Drie weken na de oplevering van de flat is Vincent in zijn appartement komen wonen. De problemen spelen volgens hem al zolang hij er woont, onder andere met de warmtepompen.
"Er zijn warmtepompen ontploft."
"Het is een groot drama met deze warmtepompen. Mijn pomp is al acht maanden kapot, waardoor ik geen vloerverwarming heb. Bij sommige mensen is deze al jaren kapot. Het water lekt er onderuit, er zijn verkeerde schroeven geplaatst en er zijn zelfs pompen ontploft."
De Duitser Rüdiger Meyer baalt ook van de problemen. Zijn zoon Marian huurt sinds december een appartement in de flat en wilde in januari intrekken, maar bij het leggen van de nieuwe vloer ontdekten ze dat het beton zeiknat was.
"We zagen een grote donkere vlek. Het bleek om waterschade te gaan", vertelt hij. "Op de grond ligt grind dat eerst beton was, maar dat door de waterschade is aangetast."
Na de ontdekking zocht de familie meteen contact met de verhuurder. "Zij stuurden een loodgieter om een lekkend ventiel te vervangen en er staat al twee weken een droger om de vloer te drogen. Mijn zoon slaapt al een maand op zijn werk, omdat hij nog niet in zijn appartement kan."
Verhuurder NMG laat in een schriftelijke reactie weten dat hij de klachten herkent en dat hij zo efficiënt mogelijk aan de problemen werkt.
"Problemen kunnen niet direct worden opgelost."
"Hoewel wij ons volledig inzetten, kunnen sommige uitdagingen helaas niet direct worden opgelost. Dit is niet te wijten aan een gebrek aan inzet of toewijding, maar hangt samen met externe factoren die buiten onze invloedssfeer liggen", schrijft NMG.
De warmtepompen zouden volgens het bedrijf in een regenachtige situatie zijn geplaatst waardoor er water in de leidingen zit. Aangezien de waterpompen nog binnen de garantieperiode vallen, wil de eigenaar van de flat niet dat deze worden vervangen omdat de kosten van nieuwe pompen erg hoog zijn.
Volgens bewoner Vincent regent het klachten in de flat. In de groepsapp klagen verschillende bewoners over de staat van de relatief nieuwe appartementen. "De eindinspecties zijn een grap, net als mijn oplevering", schrijft een bewoner.
"Altijd maar ons probleem."
"Elke dag bellen heeft geen zin, want ze doen toch niks", zegt een andere bewoner. "Het is altijd maar ons probleem", vindt ook Vincent.
Voor bewoners is de maat vol en ze hopen dat er iets gaat veranderen. Verhuurder NMG zegt onverminderd te blijven zoeken naar passende oplossingen. Ze willen achteraf kijken of ze de Duitser Marian kunnen compenseren, omdat hij de eerste maanden niet in zijn appartement kon slapen.