Video

Precies dertig jaar geleden stond de A2 onder water: 'Het was zo extreem'

Gisteren om 20:30 • Aangepast gisteren om 20:59
nl
Precies dertig jaar geleden ging het flink mis bij Den Bosch. Om half acht in de avond brak een dijk van de rivier de Dommel door en het water stroomde met hoge snelheid door het gat. De kades langs de A2 van bijna vijf meter hoog bezweken ook en de snelweg kwam onder water te staan. Het hoge waterpeil van 1995 schudde Nederland wakker. Waterschappen doen er sindsdien alles aan om overstromingen te voorkomen.
Profielfoto van Danique Pals
Geschreven door

De dagen voor maandag 30 januari 1995 kwam het met bakken uit de hemel. De dijken in het Land van Maas en Waal werden gesloten voor het verkeer. De Rijn overstroomde in Keulen en in Limburg was er wateroverlast. Er werden op verschillende plekken duizenden mensen geëvacueerd en die maandagavond brak de dijk van de Dommel door.

De enorme regenval ontstond doordat het in de Ardennen en Noord-Frankrijk veel had gesneeuwd. "Toen het ging dooien, liep het water heel snel naar de Maas en het Rijngebied. Ook in het gebied van de Dommel en de Aa in Brabant regende het veel. Dat gaf wateroverlast. Het was zo extreem dat niemand zich daar in die zin op had voorbereid", vertelde voormalig dijkgraaf Ad Segers in 2015 tegenover Omroep Brabant.

Enorme regenval zorgde voor overstromingen in 1995 (foto: Henk van Esch).
Enorme regenval zorgde voor overstromingen in 1995 (foto: Henk van Esch).

Veel mensen vreesden dan ook voor natte voeten, maar Max van Noorden uit Den Bosch nam het er juist van. Hij pakte zijn surfplank en windsurfte op de A2. Een fotograaf van de Telegraaf legde hem vast vanaf een viaduct en het iconische plaatje ging de hele wereld over.

LEES OOK: Max surfte met hoogwater op de A2: 'Die foto komt steeds weer bovendrijven'

Na deze gebeurtenissen moest er iets veranderen en daarom maakte de waterschappen en Rijkswaterstaat afspraken. Waar ze voorheen nog dachten dat het verhogen van dijken de beste manier was om overstromingen tegen te gaan, waren er nu meer maatregelen nodig. Er volgde een nieuw plan: het Deltaplan Grote Rivieren.

Dit plan hield onder meer in dat er nieuwe dijken werden aangelegd op bepaalde plekken langs de Maas. Ook moesten de Rijntakken en de Maas grotere hoeveelheden water kunnen afvoeren. In 2000 kwam er een nieuw uitgangspunt bij. Rivieren moesten ruimer worden. Daarom werden er dijken verlegd en kwamen er bergingsgebieden.

De snelweg half onder water in 1995 (foto: Henk van Esch).
De snelweg half onder water in 1995 (foto: Henk van Esch).

En nog altijd zijn waterschappen druk bezig met verstevigingen en bergingsgebieden creëren. "Binnen ons werkgebied beheren we ongeveer 170 kilometer aan dijken in Noord-Brabant: de Maasdijk, het Drongelens Kanaal en de dijken rondom Den Bosch, Heusden en Vlijmen", vertelt een woordvoerder van het waterschap Aa en Maas.

Momenteel is dit waterschap bezig met vier dijkverbeteringen aan de Maasdijk, maar dat is nog niet voldoende om overstromingen in Oost-Brabant in de toekomst tegen te gaan. "Uit berekeningen blijkt dat de beschikbare ruimte om water op te vangen in het stroomgebied van de Aa en de Dommel tijdens extreem hoogwater in de Maas onvoldoende is."

De nieuwe maatregelen moeten ervoor zorgen 'dat de regio Den Bosch 36 miljoen kuub extra water aan kan'. "De waterschappen Aa en Maas en De Dommel, gemeenten ’s-Hertogenbosch, Vught, Heusden, Boxtel en Sint-Michielsgestel, provincie Noord-Brabant en Rijkswaterstaat werken hiervoor momenteel samen aan een flink maatregelenpakket."

Bekijk hier een terugblik op 1995:

Wachten op privacy instellingen...
Foto: Henk van Esch.
Foto: Henk van Esch.
Foto: Henk van Esch.
Foto: Henk van Esch.
Foto: Henk van Esch.
Foto: Henk van Esch.
Foto: Henk van Esch.
Foto: Henk van Esch.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!