Geen afval opgehaald tijdens carnaval in Oeteldonk door personeelstekort
"Wij huren altijd twee grote containers voor ons eigen afval, zoals lege dozen en sausbakken. Daarnaast gebruiken we kleinere containers voor het afval van klanten. Die worden normaal gesproken met carnaval ‘s nachts opgehaald," zegt Nicole Vermolen. Haar familie staat al ruim 50 jaar met een frietkraam op de Parade tijdens grote evenementen zoals carnaval.
Ook eigenaresse Viviane Hoevenaars van café De Unie maakt elk jaar gebruik van de containers van de afvalstoffendienst. “Ik dacht laat ik dit jaar op tijd mijn containers aanvragen, want als je te laat bent, hebben ze vaak niks meer op voorraad", vertelt ze. "Maar toen kreeg ik een mailtje waarin stond dat de afvalstoffendienst vanwege personele onderbezetting geen containers zou verhuren en legen tijdens carnaval.”
Nicole ontving bij haar aanvraag hetzelfde mailtje. "Ik dacht dat het mailtje was bedoeld voor ondernemers die nieuw zijn en dat ze het mailtje verkeerd hebben gestuurd. Maar dat is helaas dus niet zo”, zegt ze. “Wat het nog vervelender maakt, is dat veel van mijn collega’s nog van niks weten. Omdat ze nog geen aanvraag hebben ingediend.”
“De gemeente zegt eigenlijk: zoekt u het zelf maar uit.”
Commissielid Maarten Kagie van Leefbaar 's-Hertogenbosch hoorde via de ondernemers dat de afvalstoffendienst dit jaar geen containers verhuurt vanwege personeelstekort. “Ondernemers rekenen al jaren op de service van de gemeentelijke afvalstoffendienst. Ook tijdens carnaval. Ik vind dat de gemeente niet van de een op de andere dag kan zeggen: dat doen we niet meer", zegt Kagie. "De gemeente biedt niet eens een goed alternatief waar je als ondernemer op kan rekenen, maar eigenlijk zegt: zoekt u het zelf maar uit."
Een van de alternatieven die in de mail wordt geopperd, is het afval weggooien in ondergrondse containers met een pasje. "Op de Elfde van de Elfde kregen we ook al geen extra afvalcontainers vanwege de personeelstekorten. Toen konden we onbeperkt gebruik maken van die ondergrondse containers", vertelt café-eigenaresse Viviane. "Maar toen was het één dag carnaval, nu meerdere. Die ondergrondse containers zitten snel vol, en ik kan niet riskeren dat er geen ruimte meer is. Ik ben verplicht het afval van mijn kroeg op te ruimen.”
Of ondernemers nu weer onbeperkt gebruik kunnen maken van deze containers, weet Viviane niet. Op haar vraag daarover heeft de gemeente niet gereageerd. Voor frietkraamhoudster Nicole zijn de ondergrondse containers sowieso geen optie. "Standplaatshouders hebben vaak niet eens zo'n pasje. En al zou ik die wel krijgen, dan past niet al ons afval daarin. Lege emmers saus zijn bijvoorbeeld te groot."
Een andere mogelijkheid is het inhuren van commerciële bedrijven die perscontainers plaatsen, waarin afval wordt samengeperst om ruimte te besparen. Maar ook dat is niet ideaal. "Ik moet eerst checken bij de gemeente of ik zo'n container überhaupt mag plaatsen," zegt Nicole. "Daarnaast moet ik zelf regelen dat de container wordt geleegd. Normaal deed de gemeente dat. Bovendien kost dat meer geld.”
“Veel van mijn collega's weten nog van niks.”
Kagie maakt zich zorgen en heeft daarom de wethouder gevraagd met een oplossing te komen. Volgende week maandag zal de wethouder reageren tijdens de commissievergadering. Maar voor ondernemers als Nicole is dat eigenlijk al te laat.
“Als de gemeente nog voor de carnaval iets regelt, dan zou dat heel fijn zijn. Maar als ondernemer kan ik er niet op blijven wachten. Want stel dat we volgende week maandag weer geen oplossing krijgen, dan ben ik een week verder. Dan moet ik al een alternatief hebben, anders heb ik niks met carnaval en dat is geen optie.”
De gemeente Den Bosch heeft niet gereageerd op vragen van Omroep Brabant.