Video

Tilburgse rotonde zorgt voor chaos: wekelijks aanrijdingen

woensdag om 16:39 • Aangepast gisteren om 10:20
nl
Alle rotondes in Tilburg worden omgebouwd tot rotondes waar fietsers vanuit twee richtingen voorrang hebben. Dat doet de gemeente om fietsen aantrekkelijker te maken. In de Reeshof zijn de fietspaden drie jaar geleden als eerste aangepast. Alleen dat tweerichtingsverkeer zorgt sindsdien voor veel onveilige situaties. Vorige week woensdag waren er maar liefst drie ongelukken binnen één dag op de rotondes in die wijk.
Profielfoto van Lav Lukac
Geschreven door
Lav Lukac

Jolanda van den Bogaard is burgerraadslid van 50Plus. Ze had een motie ingediend om de rotondes weer eenrichting te maken. "Helaas was er geen meerderheid en ging de motie de prullenbak in." Daar legt van den Bogaard zich niet bij neer: "Hoe de rotonde nu is ingericht is echt levensgevaarlijk."

Wouter Sol zit in de buurtpreventie en hij klaagt al jaren over die onveiligheid. Volgens hem zijn bij de grootste rotonde van de Reeshof bijna wekelijks aanrijdingen tussen fietsers en auto's. Dat heeft verschillende oorzaken. "Een flink aantal fietspaden komt samen op die rotonde, zoals het snelfietspad van Tilburg naar Breda. Ook fietsen er veel kinderen van en naar school en het is er druk met auto's. Dat alles bij elkaar leidt tot wekelijks één of meer aanrijdingen. Soms is er alleen blikschade, maar er staan ook wel eens ambulances op de rotonde."

De twee rotondes waar het over gaat. (Foto Google Maps)
De twee rotondes waar het over gaat. (Foto Google Maps)

De vrees van Sol lijkt niet uit de lucht gegrepen. Vorige week waren er op één dag drie ongelukken op de rotonde in de buurt van middelbare school Beatrix College. Ook verkeersdeelnemer Anneke weet uit eigen ervaring dat de rotonde niet altijd even veilig is. Zij wilde oversteken op de rotonde toen een bestelbusje haar aanreed. De bestuurder van de bus had haar niet gezien.Anneke kwam er gelukkig met de schrik van af. Maar een paar dagen later was het weer raak. Dit keer kreeg ze een aanrijding met een auto op de rotonde. "Het is gewoon levensgevaarlijk en erg onoverzichtelijk", vertelt ze. "Als ik aan de andere kant van de wijk moet zijn, rijd ik liever om dan dat ik deze rotonde op ga."

Anneke met haar scootmobiel. (Foto Omroep Brabant.)
Anneke met haar scootmobiel. (Foto Omroep Brabant.)

Na meer dan een jaar actievoeren met hulp van wijkagenten, handhaving en bewoners, wist Wouter een nieuw onderzoek af te dwingen. Het onderzoeksbureau adviseerde om aanpassingen te doen aan de fietspaden.

De gemeente zei vorig jaar dat ze dat ook gingen doen. Het plan is om dit jaar de autorijbanen te versmallen en aanpassingen aan de fietspaden te doen. Op de weggedeeltes waar auto’s de rotondes verlaten komen ‘rammelstroken’. Dat zijn ribbels in het wegdek en het idee achter die stroken is dat de bestuurder een beetje afremt en beter oplet

De plannen om de rotonde veiliger te maken zijn er dus wel, alleen hoorden Wouter en de andere actievoerders na vorige zomer niks meer van de gemeente. "Totdat ik ze vorige maand heb wakker geschud", zegt Wouter. "Daarna kregen we te horen dat er voorlopig nog niks op de planning staat. We zijn boos en het voelt alsof we aan het lijntje worden gehouden." De gemeente Tilburg laat weten dat zij deze zomer willen beginnen met het uitvoeren van de plannen.

"Automobilisten moeten alles in de gaten houden, vooral oudere bestuurders hebben dat vermogen niet."

Wouter zou graag zien dat de rotondes voor fietsers weer eenrichtingsverkeer worden. "Dat fietsers voorrang hebben is prima. Maar als ze van twee kanten komen, is het niet bij te houden. Automobilisten moeten links, rechts en over hun schouder kijken. En vooral oudere bestuurders hebben dat vermogen niet."

De gemeente Tilburg zegt dat onderzoeken laten zien dat een tweerichtingenfietspad toch echt de beste keuze. "Als we de fietspaden eenrichting zouden maken dan zullen fietsers namelijk toch tegen de richting in gaan fietsen."

"Het veiligheidsgevoel moet beter."

Er is op dit moment één maatregel genomen om de rotondes veiliger te maken: minder verkeersborden. "Dit zorgt voor minder informatieprikkels voor gebruikers van de rotondes", licht de gemeente toe. Andere maatregelen kosten meer tijd en volgen deze zomer.

De gemeente zegt dat er volgens hun cijfers niet dagelijks of wekelijks ongelukken gebeuren. "Het kan natuurlijk wel zo zijn dat er sprake is van een ongeluk maar dat er geen registratie van is gemaakt omdat er geen politie of ambulance bij aanwezig was." Toch vindt de gemeente ook dat het tijd is om maatregelen te nemen. "Niet alleen de cijfers, maar ook het veiligheidsgevoel moet beter."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!