Fietsenwinkel verdacht van smokkelen e-bikes, FIOD valt pand binnen
Dat maakte de FIOD woensdag bekend. Na een melding bij het Europees Openbaar Ministerie (EOM) startte dat een strafrechtelijk onderzoek. Dinsdagochtend viel de FIOD de zaak binnen en vonden er doorzoekingen plaats. De medewerkers werden binnen geïnformeerd over de actie en zijn daarna gevraagd te vertrekken.
Het bedrijf zou minstens 25 containers vol fietsen via Polen de EU binnen hebben gesmokkeld. E-bikes uit China worden tegen zeer lage prijzen aangeboden in Europa. Om de Europese markt te beschermen, moeten bedrijven daarom extra belasting, zogeheten antidumpingheffingen en compenserende rechten, betalen. Die kan oplopen tot tachtig procent van de inkoopprijs en daarom is het lucratief om die te omzeilen.
"Nu blijkt dat ze in Polen iets fout hebben gedaan."
De eigenaar van fietsenwinkel LaCros ontkent dat hij iets met de zaak te maken heeft en zegt zich van geen kwaad bewust te zijn. "Tot vandaag wist ik niet eens waarvan ik word verdacht", zegt Ton van den Oetelaar. Hij denkt inmiddels wel te weten waar het mee te maken heeft.
In de zaak worden fietsen ontworpen, maar het samenstellen van de onderdelen besteedt LaCros uit. "Dat doen we in Portugal en soms wijken we uit naar een andere vestiging, omdat we teveel vraag hebben." Dat gebeurde volgens Van den Oetelaar ook in coronatijd en toen is het bedrijf volgens de FIOD de fout in gegaan.
"Met corona hebben wij moeite gehad om leveringen uit te voeren en hebben we een fabrikant in Polen benaderd", zegt Van den Oetelaar. "Die heeft de fietsen samengesteld en daarna netjes bij ons aangeleverd. Wij dachten dat het in orde zou zijn, maar nu blijkt dat ze in Polen iets fout hebben gedaan met een inklaring."
Goederen die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd, waaronder China, moeten worden ingeklaard bij de douane. Dat betekent dat de importeur invoerrechten, heffingen en BTW moet afdragen. Dat is in Polen dus niet gebeurd.
"Wij worden aangepakt, terwijl bedrijven met goedkopere fietsen wel blijven bestaan."
"Ik snap dat het onze fietsen zijn, maar ik ben nog nooit in Polen geweest en heb er niks mee te maken", zegt de eigenaar. "Wij doen geen illegale handel met China. Anders waren onze prijzen toch veel lager", zegt hij. "We vragen 2000 euro voor een e-bike en we maken ook geen hele grote winst. Wij worden aangepakt, terwijl bedrijven die fatbikes aanbieden voor 800 euro wel blijven bestaan. Zo onterecht en zo oneerlijk."