Gesjouw met fietsen voorbij: nieuw veerpontje naar Slot Loevestein
Voormalig veerbaas Philip Vink kreeg in 2019 het heen-en-weer van alle e-bikes die hij aan boord moest tillen. “Die zijn loodzwaar”, vertelde hij eerder aan Omroep Brabant. Omdat hij min of meer bezweek onder het zware gewicht, stopte hij destijds na tien jaar.
Met de komst van een nieuwe veerpont, deels gesubsidieerd door het Biesbosch Streekfonds, komt er een eind aan al dat gesjouw op de Hugo. “Het wordt een varend platform, dat toegankelijk wordt voor iedereen”, vertelt Aart Geurtsen, voorzitter van stichting Boven ’t Gat, de beheerder van het fiets-en-voetveer. E-bikes, bakfietsen, kinderwagens, scootmobiels en rolstoelen kunnen straks makkelijk het pontje opgereden worden.
De Hugo vervoert momenteel maximaal 18 personen. Als er fietsen mee aan boord moeten, is er plek voor maximaal zes passagiers. Met de nieuwe veerpont verdubbelt de capaciteit naar twaalf fietsers. “Daardoor neemt de wachttijd af”, zegt Geurtsen tevreden. “Fijn, want met Tweede Pinksterdag staat hier altijd een hele rij aan fietsers.”
De overtocht wordt daarnaast een stuk duurzamer. De nieuwe veerpont wordt namelijk elektrisch aangedreven en voorzien van twaalf zonnepanelen.
Stukje historie
Al eeuwenlang vaart de veerpont tussen het vestingstadje en het kasteel. Historici denken dat de pont sinds de bouw van Slot Loevestein, rond 1360, al in gebruik is. Het bracht soldaten heen en weer die gelegerd waren op het kasteel of in Woudrichem. Een groep dronken soldaten sloeg eind 19e eeuw de blinde veerman Bastiaan Pippeling dood, omdat hij weigerde om hen over te zetten.