Game tegen oorsuizen wint Nationale Zorginnovatieprijs
Naar schatting twee miljoen mensen in Nederland hebben last van oorsuizen. De ontwikkelaars van de app die moet helpen tegen oorsuizen kregen van het publiek 24 procent van de stemmen. Ze wonnen hiermee de publieksprijs waar 5.000 euro aan verbonden is. “Het is een bevestiging dat mensen hier iets in zien. Dat we zo breed gedragen worden door het publiek geeft aan dat iedereen wel iemand kent met tinnitusklachten”, zegt Sophie.
Ze legt uit hoe de game op je mobieltje of tablet werkt. Het geluid dat mensen met oorsuizen horen, kan heel verschillend zijn. De een hoort een piep, de ander een ruis of een fluittoon. “Eerst moet je jouw tinnitustoon instellen in de toonmaker.” Die toon moet zoveel mogelijk op de tinnitustoon lijken die iemand hoort. “Je kunt kiezen hoe hoog de frequentie is. En welke soort toon je hebt, zoals een piep of een zaagtand. Als je de toon hebt gevonden, klik je op creëer.”
De speler zet een hoofdtelefoon op en hoort daar zijn eigen gecreëerde tinnitustoon terug. Met de camera van het mobieltje moet in de ruimte gezocht worden naar waar het geluid vandaan komt. Als dat lukt, komt er een kooitje met een vogeltje in beeld. Als je op het kooitje tikt, vliegt het vogeltje weg en de tinnitustoon verdwijnt op de koptelefoon.
“Je zegt daarmee tegen jouw hersenen dat jij de controle hebt over waar de toon naartoe gaat. Dat je dus ook kunt zorgen dat-ie weggaat. Je gaat dus via je telefoon zoeken en jouw tinnitustoon letterlijk wegspelen.” De hersenen worden volgens haar wel voor de gek gehouden. “Je vertelt je hersenen dat jij niet het slachtoffer bent hierin."
Al 20.000 mensen hebben de app gedownload. Met prins Constantijn sprak Sophie over hoe het bedrijf groter kan worden. “We hopen te gaan samenwerken met een grote zorgpartij. Om het probleem van lange wachttijden op te kunnen lossen.”
Een investeerder uit de zorgwereld moet ook helpen om de app geschikt te krijgen voor toestellen die op Android draaien. Het winnen van deze prijs kan helpen om een goede partij te vinden. “Er zijn al gesprekken. Het ziet er rooskleurig uit. Het is een enorme eer om te kunnen zeggen dat jij de Nationale Zorginnovatieprijs hebt.”
De Nationale Zorginnovatieprijs is bedoeld voor zorgondernemers die hun innovatie al getest hebben. Het product is ook al op de markt. De prijs moet stimuleren om verder te gaan groeien.