Opnieuw meeste verkeersdoden in Brabant, provincie al jaren koploper
Brabant is al jaren koploper als het gaat om het aantal verkeersdoden. Het aantal doden is zelfs hoger dan in Zuid-Holland (107) en Noord-Holland (80) waar veel meer mensen wonen. Gelderland is nummer twee op de lijst met 109 verkeersdoden. Met ruim 23.000 kilometer heeft Brabant het meest uitgebreide weggennet van Nederland waar het ook steeds drukker wordt.
Van de dodelijke verkeersslachtoffers in Brabant zaten er 41 op de fiets en 41 in de auto. De overige slachtoffers waren wandelaars, motorrijders, brom- en snorfietsers en mensen op een scootmobiel.
De grootste groep slachtoffers viel in de leeftijd van tachtig jaar en ouder (27 slachtoffers). In de leeftijd van zeventig tot tachtig jaar vielen 22 doden. Daarna volgt de leeftijdscategorie 20–30 jaar met 18 verkeersdoden.
“114 doden betekent dat er gemiddeld om de drie dagen iemand niet meer thuiskomt."
De provincie gebruikt al jaren de slogan ‘Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers’, toch heeft Brabant al drie jaar op rij de meeste dodelijke verkeersslachtoffers (in 2023 waren er 120 slachtoffers, in 2022 zelfs 141).
“We maken stappen, maar nog steeds ligt het aantal doden in ons verkeer natuurlijk veel te hoog”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit). “114 doden betekent dat er gemiddeld om de drie dagen iemand niet meer thuiskomt. Dat zijn trieste cijfers. Iedere Brabander die niet meer thuiskomt is er één te veel.”
De provincie werkt samen met gemeenten, politie, Rijkswaterstaat en het Openbaar Ministerie aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. De komende jaren richt ze zich daarbij extra op fietsers, afleiding in het verkeer en onervaren verkeersdeelnemers. Volgens de provincie blijkt uit cijfers dat op die punten de meeste winst is te behalen.
"Je wilt niet op je geweten hebben dat jouw appje of belletje een ernstig ongeval veroorzaakt.”
Bij de meeste ongevallen is menselijk gedrag de belangrijkste oorzaak, zoals te hard rijden, drinken onder invloed van alcohol en afleiding zoals het gebruik van je mobiele telefoon.
“Afgelopen jaar heeft de politie alleen al bij ons in Brabant meer dan 25.000 mensen betrapt met een mobiel achter het stuur”, zegt Smeulders. “En dat is waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. Het is een levensgevaarlijk en hardnekkig probleem. Terwijl het zó simpel is: laat je niet afleiden onderweg en spreek ook anderen op hun gedrag aan. Je wilt niet op je geweten hebben dat jouw appje of belletje een ernstig ongeval veroorzaakt.”