Vijf varianten voor gevaarlijkste N-weg van Brabant: dit zijn de plannen

Vandaag om 15:28
nl
Hoe gaat de N279 er straks uit zien? De provincie heeft dinsdag bekendgemaakt welke varianten voor de weg tussen Veghel en Asten verder worden onderzocht. De meest opvallende punten zijn dat de weg bij Veghel en Helmond niet wordt ondertunneld en dat de provincie liever geen omleiding rond de Helmondse wijk Dierdonk wil.
Profielfoto van Jos Verkuijlen
Geschreven door

Al jaren wordt er gesproken over de aanpak van de N279 tussen Veghel en Asten. Volgens de ANWB is dit de gevaarlijkste N-weg van Brabant. Meerdere plannen sneuvelden echter in de afgelopen jaren. Zo ging in 2014 een streep door de ‘ruit’ om Eindhoven en werd in 2021 een plan om de weg aan te pakken vernietigd door de Raad van State, de hoogste bestuursrechter van Nederland.

Al geruime tijd werkt de provincie aan een nieuw plan voor de weg. De verwachting is dat de weg in 2040 veel drukker zal zijn en daarom is aanpassing hard nodig. Hoe dat precies moet gebeuren, is echter nog een hele puzzel. Nu heeft de provincie vijf varianten gepresenteerd die verder onderzocht zullen worden. De varianten lopen uiteen van minimale aanpassingen aan het huidige stuk weg tot forse verbredingen of zelfs verleggingen van het traject.

Plannen voor de omleiding bij Veghel (foto: Provincie Noord-Brabant).
Plannen voor de omleiding bij Veghel (foto: Provincie Noord-Brabant).

De grootste uitdaging ligt bij Veghel. Daar is het verkeer het drukst en ligt de weg ingeklemd tussen industriegebieden en de Zuid-Willemsvaart. “Het wordt spannend of het lukt om de weg hier goed aan te passen", zegt provinciebestuurder Stijn Smeulders. Daarom wordt volgens hem ook gekeken naar een mogelijke omleiding via Zijtaart. "Maar ook die omleiding gaat een hele puzzel zijn."

Hieronder een overzicht van de mogelijke plannen per deel van de N279:

Veghel:

  • De weg krijgt 2x2 rijstroken, met gelijkvloerse of ongelijkvloerse kruisingen.
  • Een doorgaande weg met een parallelweg voor lokaal verkeer.
  • Een omleiding om Veghel heen.

Boerdonk – Keldonk:

  • 2x1 rijstrook, gescheiden door een groene middenberm.
  • 2x2 rijstroken.
  • Met of zonder ongelijkvloerse kruisingen.

Rondom Helmond:

  • Er verandert helemaal niets.
  • Tussen Beek en Donk en tot aan Dierdonk in Helmond wordt het 2x2 rijstroken, met ongelijkvloerse kruisingen.
  • Ook na de wijk Dierdonk komt een stuk met 2x2 rijstroken.
  • Een omleiding om Dierdonk is niet kansrijk volgens de provincie, maar de gemeente Helmond wil wel graag dat deze onderzocht wordt.

Tussen Helmond en Asten:

  • 2x1 rijstrook, gescheiden door een groene middenberm.
  • De kruising bij de A67 wordt aangepast.

De precieze plannen kan je hier vinden.

De provincie gaat al deze varianten verder onderzoeken. Aan het eind 2026 wordt één voorkeurstracé gekozen. Toch zal het nog jaren duren voordat de weg daadwerkelijk wordt aangepakt. Afhankelijk van de gekozen variant liggen er tussen de 9 en 17 Natura 2000-gebieden in de buurt. “We hopen dat over vijf jaar, als we willen gaan bouwen, een vergunning mogelijk is,” zegt Smeulders.

De provinciebestuurder verwacht dat de ombouw pas in 2030 van start kan gaan. “Ik begrijp de frustratie in de regio dat het sneller moet. Maar het is heel belangrijk dat dit zorgvuldig gebeurt, zodat de plannen niet opnieuw sneuvelen bij de Raad van State.”

In deze video legt de provincie de mogelijke oplossingen voor de aanpak van N279 toe:

Wachten op privacy instellingen...

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!