Spoorlijn Breda-Utrecht op zijn vroegst in 2020

12 november 2009 om 12:57
nl
Een spoorlijn tussen Breda en Utrecht is de komende tien jaar niet haalbaar. Snelle aanleg is te duur en veroorzaakt problemen. Maar de spoorlijn is een goed idee en heeft 'onmiskenbaar toegevoegde waarde'. Dat concludeert de commissie Spoor A27 onder voorzitterschap van Ed Nijpels.
Geschreven door

Volgens de commissie kan het een geslaagde spoorlijn worden want er worden dagelijks vijftigduizend reizigers verwacht. Het spoor gaat naar schatting 3,4 miljard euro kosten.

De commissie Nijpels ziet niets in een gelijktijdige aanleg van de spoorlijn en de verbreding van snelweg A27. Die zou al in 2013 kunnen beginnen. Maar het risico is te groot dat er meer procedures en plannen nodig zijn. Daardoor loopt de verbreding vertraging op en neemt de verkeersoverlast alleen maar toe.

Het idee was om vanaf 2013 een spoor in de middenberm van de snelweg aan te leggen maar dat lijkt nu definitief van de baan. De commissie adviseert rijk, provincies en gemeenten om zoveel mogelijk samen op te trekken. De provincie Noord-Brabant moet het voortouw nemen, vindt de commissie. Ook moeten de gemeenten nu al 80 miljoen euro uit trekken om ruimte vrij te houden langs de snelweg.
Geen voorstander
Viaducten moeten ook worden verbreed zodat het spoor er later makkelijk kan worden naast gelegd. Minister Eurlings is het daarmee eens en zei onlangs nog dat er ruimte moet blijven voor een spoorlijn. Volgens hem is er echter pas na 2020 geld voor beschikbaar. Nijpels is ook geen voorstander van gecombineerde aanleg en zit daarmee op één lijn met de minister.

Het kabinet heeft nog geen besluit genomen over de spoorlijn. De conclusies van het rapport 'Spoorboekje A27' worden donderdagmiddag aangeboden aan de gemeentebesturen van Breda en Utrecht.


App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.