Duurste parkeergarage Den Bosch in gebruik
Elk parkeervak heeft 90.000 euro gekost. Aanvankelijk zou het een garage worden waarin auto's volautomatisch naar hun plek zouden worden getild. Dat ging niet door omdat het systeem haperde. De (volautomatische) parkeergarage heeft tot nu toe niets dan ellende opgeleverd voor de stad Den Bosch.
De Spookgarage in negen bedrijven:
1/12/2009: De parkeergarage aan de Keizerstraat in Den Bosch gaat eindelijk open. Geen volautomatische variant zoals oorspronkelijk de bedoeling maar een gewone garage voor negentig auto's.
3/9/2008: De verbouwing van de parkeergarage onder het stadskantoor in Den Bosch blijkt bijna 2,9 miljoen euro extra te kosten. De supermoderne garage kostte de gemeente al ruim vier miljoen euro, na de verbouwing lijkt het toaal bedrag op zeven miljoen.
6/10/2008: Het winkelend publiek kan nog niet parkeren in de veelbesproken parkeergarage onder het stadskantoor in Den Bosch. De gemeente gaat zich houden aan een tien jaar oude afspraak met omwonenden dat de garage niet gebruikt zal worden voor kortparkeerders.
8/10/2008: Burgemeester Rombouts van Den Bosch gaat diep door het stof bij de gemeenteraad vanwege de perikelen rondom de parkeergarage. Het college van B&W moet nu elk half jaar aan de raad verantwoording afleggen over hoe het verder gaat met de garage.
25/5/2006: Het bedrijf Imtech Maintenance, een divisie van Imtech, gaat de niet-werkende parkeergarage onder het Bossche Stadskantoor afbouwen. Het bedrijf knapt de garage op voor 1.805.000 euro, en blijft de garage gedurende drie jaar onderhouden voor een bedrag van 195.000 euro.
21/1/2006: De gemeente laat advocatenkantoor Pels Rijcken& Drooglever Fortuijn de rol van de adviserende Brink Groep onderzoeken rondom de aanbesteding en bouw van de volautomatische parkeergarage onder het Stadskantoor. De gemeente komt tot de conclusie geen schadeclaim bij de Brink groep neer te leggen.
26/8/2005: Het Rotterdamse bedrijf Simtech Engineering test in opdracht van de gemeente de betrouwbaarheid van het mechanische deel van de installatie. Volgens Simtech kan met een aantal verbeteringen en nieuwe software voor de besturing een parkeersysteem worden opgeleverd dat veilig is en bedrijfszeker.
9/4/2005: De gemeente Den Bosch koestert nog steeds hoop om de ‘spookgarage’ aan de Keizerstraat alsnog aan de praat te krijgen. Voorlopig wordt er van uitgegaan dat software-problemen de belangrijkste oorzaak zijn van het slecht functioneren van de volautomatische garage tot nu toe.
5/3/2003: Parkeergarage is gereed, maar er blijken voortdurend storingen. Auto’s komen er niet meer uit of raken beschadigd. Meer dan de helft van de 150 parkeerplaatsen blijft leeg. In maart worden er gemiddeld slechts 40 auto’s per dag geparkeerd.
De feiten:
*Oorspronkelijk zou de parkeergarage volautomatisch worden, bedoeld voor 150 auto’s, in totaal 3,9 miljoen euro (excl. btw) kosten en begin 2003 worden opgeleverd.
* Na vele pogingen de garage aan de praat te rkijgen is het eind juni 2005 gesloten.
* De leverancier van de installatie is failliet.
* Via Europese aanbesteding zocht de gemeente een bedrijf dat de garage aan de gang kon krijgen.