FIFA onderzoekt actie met oranje jurkjes
Dat heeft de FIFA dinsdag gezegd. Het biermerk Budweiser is de officiële sponsor van het WK. 36 dames in de Bavaria Dutch Dress zijn maandag tijdens Nederland-Denemarken het Soccer City Stadium in Johannesburg uitgezet en gearresteerd.
De vrouwen werden na hun arrestatie urenlang ondervraagd. Verschillende Zuid-Afrikaanse media berichten over het voorval. De Engelse krant The Daily Mail heeft de Oranje dames ontdekt en toont een uitgebreide fotoreportage. "We gaan onze advocaten vragen om uit te zoeken of deze actie valt onder verdekte marketing'', aldus een woordvoerder van de FIFA.
Een groot gedeelte van de groep dames in de Bavaria-dress kwam niet eens het stadion binnen. De 36 dames die zijn opgepakt hadden zich vermomd als Deense supporters en kwamen zonder problemen de tribunes op (zie YouTube-filmpje hieronder).
Facebook
De Bavaria Babes zouden naar eigen zeggen een Amsterdams dispuut vormen, 'A.D.S.T.I.T.I.T'. Maar tegen een journalist van dagblad De Pers verklapten een paar dames dat ze waren gecast via ondermeer het sociale netwerk Facebook.
Directeur van Bavaria Peer Swinkels vindt de actie van de FIFA 'onzinnig'. "Het zijn leuke jurkjes en er staat geen merknaam op. In mijn bescheiden mening mag iedereen toch dragen wat hij of zij wil. Sinds wanneer bestaat er een kledingvoorschrift tijdens wedstrijden?". (Bekijk zijn reactie hierboven, druk op de plus)
Opheldering
Ondertussen heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken om opheldering gevraagd bij de Zuid-Afrikaanse autoriteiten over de aanhouding van drie Nederlandse jonge vrouwen maandag bij het voetbalstadion in Johannesburg. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie gemeld.
Het ministerie is officieel niet op de hoogte van de reden van de aanhouding. Het zou gaan om de bescherming van het biermerk Budweiser, de officiële sponsor van het WK. "Bij ons is een dergelijke wetgeving niet bekend. Wij hebben navraag gedaan waarom deze vrouwen zijn opgepakt en wachten nog op antwoord'', aldus de woordvoerder.
Laan uit
De commerciële Britse televisiezender ITV heeft voetbalanalist en expert Robbie Earle ontslagen. Een deel van zijn kaartjes zouden terecht zijn gekomen bij de meiden van Bavaria. Earle kreeg de toegangskaarten voor zijn naaste familie en vrienden en verkocht ze zonder toestemming aan een derde partij.
Doorn in het oog
Ook tijdens het WK in 2006 had de FIFA problemen met het biermerk uit Lieshout. Toen was de Löwenhose de wereldvoetbalbond een doorn in het oog.
The Star opende er dinsdagmorgen mee op de voorpagina.