Wisselende reacties op besluit IJzeren Rijn

7 januari 2011 om 14:43
nl
De gemeente Weert hoopt dat de IJzeren Rijn ook na 2030 niet wordt opgekrikt. Ze reageert mede namens de gemeente Cranendonck op een besluit van de Duitse regering.
Geschreven door

Deze wil de komende twintig jaar niet meewerken aan het opnieuw in gebruik nemen van de goederenspoorverbinding. Positief hieraan vindt Weert dat door dit besluit de komende tijd geen overlast op het traject is en dat er nu kansen zijn voor personenvervoer richting Antwerpen.

Opwaardering van deze spoorverbinding zou ook gevolgen hebben voor Budel en omstreken. De IJzeren Rijn, die deels verouderd is, ligt er sinds de 19e eeuw en verbindt Antwerpen en het Duitse Roergebied met elkaar.

De Limburgse gedeputeerde Bert Kersten heeft wel al overwegend verheugd gereageerd op het besluit van de Duitse Bondsdag in Berlijn. De beslissing is genomen in verband met bezuinigingen. Kersten: "De opwaardering van het traject zou honderden miljoenen kosten, en waarvoor? Voor zes keer niks!" Ook het ministerie van Infrastructuur en Milieu liet weten dat het niet op reactivering van de spoorverbinding zat te wachten. Het is vooral de Belgische regering, die hier al jaren op aandringt.

'Berlijn' heeft wel de weg vrijgemaakt voor verbetering van de spoorlijn

Venlo-Mönchengladbach. Dit is ook van belang voor het Brabantse achterland. Het is een langgekoesterde wens van een aantal overheden de spoorwegverbinding

Eindhoven-Venlo-Düsseldorf te verbeteren. De aanleg van een tweede spoor tussen Venlo en Monchengladbach maakt die snelle verbinding mogelijk.


App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!