Martine Bijl na veertig spotjes weg bij HAK, donderdag wordt opvolger (m/v) bekend
Wie de opvolger wordt van Martine Bijl, wordt nog angstvallig geheim gehouden. Reclamebureau Etcetera stelt in elk geval er in geslaagd te zijn een waardig opvolger te vinden voor Martine Bijl als leading lady in wat het bureau 'het langstlopende reclame-concept ooit in Nederland' noemt. Misschien samen met Cora van Mora.
Etcetera is sinds 2006 verantwoordelijk vooor de HAK-campagne. In dat jaar werd Martine Bijl na vier jaar afwezigheid teruggehaald als Miss HAK. Daarvoor zat zij tussen 1986 en 2005 ook al achter haar bekende tafeltje in de weilanden om te verkondigen dat je de groenten van Hak moet hebben.
Marketing-directeur Nicole Freid zei dinsdag tegen Omroep Brabant dat HAK een andere koers gaat voeren met haar reclames en dat daar een nieuwe cast bijhoort. Nu Bijl vertrekt gaat ook het tafeltje de deur uit, zo lijkt het. Op Marktplaats wordt het te koop aangeboden.
[YouTube:body:http://youtu.be/sLPadlrAEds]
SuccesIn welke hoek we moeten denken wat betreft de opvolger, daarover wil Etcetera nog niks kwijt. Wel over het succes van de campagne waarin Bijl al die jaren schitterde.
Directeur Dick van der Lecq: "Met een bescheiden budget was de campagne toch heel succesvol. Door de subtiele kwinkslagen was het altijd onderhoudend. En natuurlijk speelde populariteit van Martine een grote rol. Zij dacht ook altijd mee over de inhoud. En mensen thuis vroegen zich af wat Martine nu weer zou gaan vertellen vanachter haar tafeltje."
Stoute droomReclamebureau Kuiper& Schouten stond in 1986 aan de basis van de campagne. In hun stoutste dromen konden de reclame-makers toen nog niet vermoeden dat de campagne een houdbaarheidsdatum had waar geen blikje groente aan kan tippen.
Bart Kuiper en Hans van Dijk bedachten de slogan 'U moet de groenten van Hak hebben'. Bart Kuiper: "We zaten te lunchen in een Chinees restaurant. En daar bedachten we die zin. We vonden hem meteen sterk. Maar het duurt dan nog wel een aantal jaar tot hij echt gevleugeld raakt."
Tweede sterke ingrediënt was Martine. Dat zij de HAK-vrouw moest worden was al snel duidelijk. Kuiper: "Zij doet zoiets niet te serieus. En ze kon zeker in die tijd, maar nu volgens mij nog niet, niks fout doen bij het publiek."
[YouTube:body:http://youtu.be/-AFnO8-A2g0]
Martine en CoraKuiper voegt eraan toe: "Het is erg leuk om iets te bedenken dat zo lang waardevol blijft voor een adverteerder. Het is me alleen met de Hak-campagne en met Cora van Mora gelukt."
Of Martine als persoon voor een omzetstijging zorgde is volgens het pr-bureau van Hak moeilijk te zeggen. Frank Witte van Creative Venue: "Een omzetstijging is altijd van meerdere factoren afhankelijk. Maar Martine was ongetwijfeld heel belangrijk. Zij heeft samen met de reclamemakers van Hak een iconisch merk gemaakt."
TroonredeMet haar eigen troonrede neemt Martine op deze prinsjesdag afscheid van HAK. Het spotje wordt dinsdagavond na 19.40 uitgezonden op onder meer Nederland 1, 2 en 3.
En dan behoren gevatte opmerkingen als 'Nee, Martine Bijl' zoals in dit spotje of gezellige ruitjes-blouzen zoals in deze spot, voortaan tot het verleden.
[YouTube:body:http://youtu.be/Gkk0AbxNccg]