Supermarkten, waaronder Jumbo, blijven stunten met plofkip
De dierenorganisatie onderzocht de afgelopen zes maanden de reclamefolders van de supermarkten. In de folders telde Wakker Dier 290 aanbiedingen voor plofkip, snel vetgemeste kip, en meer dan achthonderd lokkertjes voor industrievarkensvlees. Volgens de dierenorganisatie is dit een toename van dertig procent ten opzichte van 2012. Met kip en varken met een dierwelzijnskeurmerk werd in de eerste helft van dit jaar honderddertig keer gestunt. Wakker Dier houdt sinds 2012 bij hoeveel reclame er wordt gemaakt voor dieronvriendelijk geproduceerd vlees.
Volgend jaar einde aan plofkipVanaf 2015 moet de verkoop van de omstreden plofkip verleden tijd zijn bij alle Nederlandse supermarkten. Dit maakte het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vorig jaar bekend. Door de toename van het aantal aanbiedingen van industrieel geproduceerd vlees maken meer diervriendelijke alternatieven volgens Wakker Dier echter weinig kans.
Vorig jaar maakte Wakker Dier soortgelijke cijfers bekend over het stunten met plofkip. Toen gaf een woordvoerder van de overkoepelende organisatie CBL aan dat de afspraak over het stoppen met de verkoop van de omstreden kip in supermarkten 'gewoon blijft staan'.