RKC-vrienden ranken broodjes in alle eredivisiestadions: 'Niet te hachelen'
"Het is een uit de hand gelopen grap", lacht Jesper. "We komen vanaf ons vijftiende al bij RKC en we hebben altijd honger, dus het werd traditie om dan ook iets lekkers te halen. Op een gegeven moment zei iemand tegen ons: 'Daar zou je eigenlijk wat mee moeten doen.'"
Zo ontstond een jaar of drie geleden het Instagram-kanaal Eredivisiebroodje. Mateusz: "In ieder stadion waar we komen, bestellen we een broodje en daar schrijven we dan een review over. Aan de hand van het eindcijfer ranken we zo alle clubs. Gewoon als grap voor wat vrienden."
Toch begint het inmiddels wat uit de hand te lopen. "We krijgen een steeds grotere groep vaste volgers en voor corona was er zelfs een bedrijf dat met ons samen wilde gaan werken. Dat is toen helaas niet meer doorgegaan."
"We reden naar Utrecht, aten daar twee broodjes en gingen weer terug."
De pandemie maakte het sowieso lastig om het kanaal te blijven vullen. "We kwamen anderhalf jaar lang natuurlijk geen stadion in. Toen moesten we op zoek naar alternatieven. Eerst maakten we zelf broodjes, maar dat was geen succes. Uiteindelijk bedachten we om dan maar naar de steden van eredivisieclubs af te reizen. Dan reden we naar Utrecht, aten we daar twee broodjes en gingen weer terug."
Nu de stadions inmiddels weer gevuld zijn, smaken de broodjes volgens Jesper net wat lekkerder. "Het feit dat we weer bij de wedstrijden mogen zijn, maakt alles mooier."
"Er zitten ook dramatische exemplaren tussen. Bij Feyenoord, bijvoorbeeld."
Toch blijven de heren kritisch. "Er zitten ook dramatische exemplaren tussen. Bij Feyenoord, bijvoorbeeld. Al lag het daar misschien meer aan het Heineken Light-bier dat we erbij kregen. Niet te hachelen. En de allereerste keer dat we een broodje wilden testen bij een uitwedstrijd, was bij VVV. Komen we daar aan, zijn er geen broodjes..."
Maar er zijn gelukkig ook toppers. "Het allerbeste broodje tot nu toe kregen we bij FC Twente. Het broodje beenham daar was uitzonderlijk goed, zeker voor een uitvak. En we konden zelfs kiezen wat voor saus we erop wilden. Al is de wedstrijd verschrikkelijk en verliest RKC, dat broodje kan een hoop goed maken."
Inmiddels heeft het Instagram-kanaal een kleine tweeduizend volgers. "Bij de duizend hebben we het voor onszelf goed gevierd. Dat aantal hadden we nooit verwacht, maar nu gaat het nog veel sneller omhoog." Toch zijn er nog geen serieuze ambities. "Een carrière als culinair recensent? Nee, laat ons maar lekker mensen vermaken."