Bossche bollen uit Afrika, dat kan alleen bij Lidl
Ze staan er echt. Midden tussen de Zuid-Afrikaanse producten als Melktaartjes en bakmix voor Malvapudding. Twee voor 2,89 euro. 'Chocoladebol met zebrastrepen gevuld met slagroom', staat er bij de foto.
Wat vinden ze daarvan bij de beroemde banketbakkerij Jan de Groot in Den Bosch? Zij zijn toch wel dé autoriteit als het gaat om Bossche bollen. Een medewerkster zegt dat het deels lijkt te kloppen. "Een Bossche bol is een soes met slagroom en echte chocolade. We verkopen er gemiddeld 5000 per dag."
Maar afkomstig uit Afrika? "Wat zegt u?", klinkt het vol ongeloof. Nee, een link met Afrika, die hebben ze bij de Bossche bakker nog niet gelegd. "Geen idee. Weet jij dat, Jan?" Ze vraagt het even na bij de bakker zelf. "Nee, de bakker zegt het ook helemaal niks. En een Bossche bol met zebrastrepen, die hebben we hier ook niet."
"Het zegt mij niets en ik heb zelf een paar jaar in Afrika gewoond."
Misschien bij de Beekse Bergen in Hilvarenbeek? Dat is toch een 'stukje Afrika' in Brabant. De telefoniste zegt het zo ook niks. En ook een collega die later terugbelt, kan niet vertellen wat een Bossche bol met Afrika te maken heeft.
Misschien weten ze meer bij reisbureau Matoke Tours. Die zitten in Den Bosch en zijn gespecialiseerd in Afrika-reizen. "Ik heb wat rondgevraagd, maar het zegt niemand hier iets. Mij ook niet en ik heb zelf een paar jaar in Afrika gewoond. Of we ze zelf in huis gaan halen? Nee, dat denk ik niet."
Dan vestigen we onze hoop maar op de wetenschap. Misschien hebben we meer geluk bij het Afrika Studiecentrum van de Universiteit Leiden. Dr. Harry Wels is duidelijk ook verrast door onze vraag. "Een Bossche Bol? Die heb ik in Afrika nog nooit aangetroffen", zegt hij.
"De enige verklaring die ik zie, is dat een Bossche bol ook wel een kleine moorkop genoemd, maar dat ligt tegenwoordig nogal gevoelig." En die zebrastrepen dan? "Het lijkt op een manier om het product Afrikaans te maken."
"Ik kan uw nummer opschrijven, maar kan niet garanderen dat ze u terugbellen."
Gelet op het uiterlijk van de Bossche bol is het leggen van de link met Afrika volgens hem ook niet zo verstandig. "Nee, kijkend naar de geschiedenis en hoe gevoelig er tegenwoordig op wordt gereageerd, zou ik er zelf niet voor hebben gekozen."
Des te meer reden om Lidl maar eens te bellen. Wie verzint dit? Omdat de persafdeling niet reageert, bellen we de consumentenservice. "Een Bossche bol uit Afrika? Dat moet ik even nakijken", zegt een vriendelijke medewerkster in het callcenter.
"Op pagina 18", helpen we. "Ah, gevonden. Ik zie het. Nee, de Bossche bol lijkt mij inderdaad niet Afrikaans. Ik moet even navragen." Na enig wachten: "De afdeling persvoorlichting is alleen per mail bereikbaar. Ik kan uw nummer opschrijven, maar kan niet garanderen dat ze u terugbellen. Maar ik snap uw vraag."