Meer cafés zoeken uitweg voor hoge bierprijs: ‘Overgestapt op het huismerk'
Voor haar café ’t Raedthuys bestelde Brenda 32 jaar lang Grolsch. "Toen we de bestellingen digitaal gingen doorgeven, zagen we het grote prijsverschil tussen het A-merk en het huismerk dat bij dezelfde brouwerij gebrouwen wordt." Het scheelt honderd euro op vijftig liter inkoop: "Dus we zijn meteen overgestapt.”
"Bied een alternatief. Straks moet het grootste deel van de kroegen dicht."
Vóór die tijd kostte een biertje bij café ’t Raedthuys 2,40 euro. Nu vraagt Brenda twee euro en maakt ze er nog steeds winst op. En de vaste klanten zitten nog steeds ieder weekend in hun stamkroeg. “Ik heb er tot nu toe geen een gehad die het verschil proefde”, zegt Brenda. “Ze vinden het harstikke lekker en ze zijn blij dat ze er minder voor hoeven te betalen.”
De uitbaatster kan niet begrijpen dat de brouwerijen zelf niet hun tweede merk aanbevelen. “Zeker de kleine cafés kunnen ze beter een alternatief bieden. Straks moet het grootste deel van de kroegen dicht en dan nemen ze helemaal geen bier meer af."
LEES OOK:
Café is bierprijs beu en stapt over naar Duits pils: 'Is veel goedkoper!'
Udens café met goedkoop Duits bier bedolven onder de reacties