Controles moeten voorkomen dat carnavalsvierders zelf drank meebrengen
Het meenemen van eigen drank loopt volgens de Bredase horeca de spuigaten uit. Anderhalve week geleden werd dat nog eens duidelijk na de jaarlijkse Klûntocht, een pre-carnavalsfeest in de binnenstad.
"Op de grond lagen meer blikjes en flessen dan plastic bekers die wij uitgeven", zegt Peter Rietveld van nachtzaak Nummer 10. "Mensen komen met kratjes bier en hele boodschappentassen vol sterke drank hun feestje bouwen. Dat kost ons bakken vol met geld en dat moet afgelopen zijn."
"Op deze manier gaat het niet meer", vervolgt de uitbater. "Drugsgebruik is al een groot probleem en daar komt dit nog eens bij. Door extra te controleren proberen we te voorkomen dat carnaval straks een evenement wordt met een groot hek eromheen."
"De tijd van gratis evenementen is voorbij."
Ook veiligheid speelt een rol. Johan de Vos van de Bredase afdeling van Horeca Nederland heeft wel een voorbeeld: "Tijdens de Klûntocht moest er een ambulance komen omdat iemand gewond was geraakt. Die reed daarna een lekke band door al het glas dat op de grond lag en kon amper terug naar het ziekenhuis."
De gemeente en de horeca komen daarom met extra maatregelen. Er komt weer een verbod op glas en blik. Nieuw is dat er op strategische plekken in het centrum wordt gecontroleerd door beveiligers.
"We gaan geen razzia's houden", benadrukt Johan de Vos, "maar de tijd van gratis evenementen is helaas echt voorbij. Dat willen we de feestvierders duidelijk maken. Wij vullen echt niet alleen onze zakken, we dragen ook substantieel bij aan de kosten van carnaval."
"Supermarkten hebben wel de lusten maar niet de lasten."
Dat het bier zo duur is geworden in het uitgaansleven, is volgens hem niet de schuld van de horeca. "De grote bierbrouwers hebben de inkoopprijs voor de horeca met twintig procent verhoogd. In de supermarkt koop je een krat bier voor een tientje. Voor diezelfde zeven liter betalen wij bijna dertig euro."
De Vos zou graag willen dat supermarkten minder drank mogen verkopen met carnaval. "Carnavalsvierders gaan drank in de winkel kopen en komen dat bij ons opdrinken. Er worden voor carnaval hele trailers vol bier bij de supermarkten afgeleverd."
"Ze betalen niets mee aan het feest in Breda", zo besluit De Vos. "Laat Albert Heijn of Jumbo maar eens voor 25.000 euro hoofdsponsor van het carnaval worden. Ze hebben wel de lusten, maar niet de lasten. Ik hoop dat mensen dit begrijpen."