Patisserie springt op de hype van de Dubai-chocoladereep: 'Zo uitverkocht'
"Het idee ontstond rond het offerfeest", vertelt Niels de Rouw. Hij werkt als patissier bij het bedrijf van zijn ouders, net als zijn zus Lisa. “Er zit künefe in de reep, net zoals in baklava.” Dat is een soort boterig sliertjesdeeg, dat heel knapperig wordt als je het bakt. "Een ingrediënt uit het Midden-Oosten. Dus leek het ons mooi om daar iets mee te doen."
En daar zijn ze niet de enige in. De chocoladereep is de afgelopen weken he-le-maal viral gegaan op sociale media. Lisa spreekt van het Monica Geuze-effect. Een bekende influencer, die op haar TikTok-kanaal haar volgers laat watertanden door een knapperige chocoladereep in tweeën te breken. Eruit komt een romig mengsel van pistache, nootjes en künefe.
“Inmiddels maken we er tachtig op een dag.”
Dat wilden de broer en zus dus ook. Zeker nadat hun inbox volstroomde met aanvragen. “We hadden niet verwacht dat het zo hard zou gaan”, zegt Niels. “Die eerste lading was binnen een paar dagen uitverkocht. Inmiddels maken we er tachtig op een dag.”
Dat moet overigens allemaal met de hand. Terwijl Lisa en Niels over hun chocoladereep vertellen, staan collega’s de chocolade te schenken, de pistachenoten te roosteren, de künefe te bakken en de pistachecrème te gieten. Allemaal, echt allemaal, voor de perfecte ‘crunch’.
“Zo hoor je hem goed hè?”, zegt Niels trots nadat hij de reep in tweeën heeft gebroken. “Nee, je moet hem precies door het midden doen”, antwoordt zijn zus. Wat je hoort is het geluid van knapperige chocolade en künefe. Net zo lekkermakend als op ieders tijdlijn.
Dus pronkt er een Eid Mubarak-reep in de vitrine. Helemaal halal ook, trouwens. "Maar hoe je künefe uitspreekt? Ik heb echt geen idee", lacht Niels. Hij schiet zijn collega aan, die uit Marokko komt. "Künefe, künefe", herhalen ze. "En doe maar lekker ermee schudden, voor het Marrakesh-effect."