Bier wordt steeds duurder, maar deze kroegen hebben daar iets op bedacht

Vandaag om 07:00 • Aangepast vandaag om 13:24
nl
Een pilske in de kroeg kost vandaag de dag behoorlijk wat. Voor onder de drie euro is er haast geen 'vloeibaar goud' meer te vinden. Al is er toch nog een aantal plekken waar kroegeigenaren de prijs laag kunnen houden. "We merken dat het drukker is dan eerst", vertelt Anke Wijdeven, eigenaresse van café De Nachtegaal in Uden.
Profielfoto van Tom Berkers
Geschreven door

Ruim twee jaar geleden besloot Anke om te stoppen met het schenken van Heineken. Ze zou het biertje voor 3,25 euro moeten gaan verkopen, maar besloot over te stappen naar een Duits alternatief. "En daar heb ik geen moment spijt van gehad", zegt ze vrolijk.

"Ik ben er echt heel erg blij mee dat ik die keuze heb gemaakt." Het biertje in De Nachtegaal kost tot op de dag van vandaag 2,25 euro. "Mensen kunnen bij ons een bierkaart kopen voor vijftig euro. We strepen per biertje het bedrag van de kaart af."

Zonder de kaart kost een biertje 2,50 euro. "En dan denk je dat het misschien niet lekker smaakt, maar dat is ook niet zo. Het is gewoon een pilske met een fantastische smaak."

LEES OOK: Senne en Tyn vinden bier te duur en maken er een carnavalslied over

Twee jaar geleden kreeg de kroeg uit Uden veel media-aandacht vanwege de lage bierprijs. "We merkten toen dat het ontzettend druk werd met mensen van buitenaf. Er kwamen opeens heel andere mensen in onze kroeg."

En vandaag de dag is het er nog steeds druk. "Er gaat behoorlijk wat bier doorheen. Mensen drinken het graag, omdat het lekker en goedkoop is."

"Een horecazaak hebben is zeker geen vetpot."

Anke kan tegenwoordig het bier gewoon bij een drankhandelaar in haar eigen dorp halen. Al moest ze het eerst bij de brouwerij zelf halen. Dat is iets dat Jozef Friederichs van café De Sport in Budel-Schoot nog steeds doet.

Met regelmaat rijdt hij naar de Budelse Brouwerij. "Dat is bier van het dorp, dus dat scheelt me zeker wel iets met het bier van de groothandel."

"Maar een horecazaak hebben, is zeker geen vetpot", vult hij aan. "Eerst kostte een biertje bij mij twee euro, maar ik ben sinds kort vijftig cent omhoog gegaan. Ik moest het echt verhogen door onder meer de hogere energieprijzen."

Een hogere prijsstijging is bij de kroegeigenaar uit Budel-Schoot niet nodig. "Ik doe alles zelf, dus heb geen personeelskosten. Dat scheelt me ook een hoop. En daarbij komt dat je toch mensen moet blijven trekken. Ik ben de enige in het dorp die nog over is."

"Mensen denken soms dat het een drukfout is."

Een aantal kroegen kan de prijs dus om verschillende redenen laag houden. Eén laatste voorbeeld is The Nacho Bar in Tilburg. "Het begon allemaal als een ludieke actie voor de opening van ons terras", vertelt eigenaar Charles Veerkamp in het Omroep Brabant-radioprogramma Afslag Zuid.

"Maar dat werd zo goed ontvangen dat we het hebben gehouden", vult hij aan. Een biertje bij de Tilburgse ondernemer kost 1,50 euro. "En er zit geen addertje onder het gras."

De eigenaar schenkt Heineken Silver, bier met iets minder alcohol dan de reguliere variant. "We hebben er gewoon voor gekozen om er minder marge op te pakken. Het is echt een promo op onze kaart. Het is voor ons geen hoofdproduct."

"Mensen denken soms dat het een drukfout is", lacht hij. "Het is gewoon echt soort cadeau voor de Tilburger. Mensen weten ons hierdoor goed te vinden en daar zijn we ontzettend blij mee."

HIER LEES JE MEER:

Café is bierprijs beu en stapt over naar Duits pils: 'Is veel goedkoper!'

Meer cafés zoeken uitweg voor hoge bierprijs: ‘Overgestapt op het huismerk'

Duits bier valt in de smaak bij cafégangers: 'Jetzt geht's los!'

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.